Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31035
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauricio Freire Garciapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1079152472920199pt_BR
dc.contributor.referee1Fernando Pacífico Homempt_BR
dc.contributor.referee2Edite Maria Oliveira da Rochapt_BR
dc.creatorAndré dos Santos Mendespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5745898833393762pt_BR
dc.date.accessioned2019-11-18T17:55:13Z-
dc.date.available2021-01-21T11:11:05Z-
dc.date.issued2019-06-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31035-
dc.description.abstractThis dissertation deals with the incorporation of the modern Boehm flute during the 19th century in Rio de Janeiro, which was the capital of the Brazilian Empire. Information contained in local newspapers published between 1822 and 1859, enabled the elaboration of a research based on Brazilian National Library historical newspaper collection, focused in leading flute players who lived in Rio de Janeiro during this time. With those pieces of information, we discuss the relationship of these flute players and the innovations of Theobald Boehm (1794-1881), inventor of the modern flute. Comparing the literature on the subject with the information extracted from the Rio de Janeiro press, one can see how fast the technological innovations related to the flute arrived in Brazil. The work is divided into three chapters. The first is related to the period of the reign of Dom Pedro I, from 1822 to 1831. Coincidentally it is also the period when Boehm had not yet released his first model of flute. In the second chapter, we discussed the Rio musical depression, from 1832 to 1843. At this time, the end of the São Pedro de Alcântara Theater Orchestra and the several reductions in players working at the Imperial Chapel orchestra, would impose a new labor reality to those flute players. In this context we discussed the first experiments with Boehm flute model of 1832 in Rio de Janeiro. In the third chapter we studied the period between 1844 and 1859, when the arrival of the Boehm metal flute, model of 1847, happened in Rio. Finally, it is considered that, although the flute Boehm quickly gained space in Rio de Janeiro, the transition from one system to another was not immediate. The process involved disputes for professional positions between player from abroad and Brazilians, and between the “old” and “new” school of flute.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação aborda, por meio de pesquisa hemerográfica, a incorporação da flauta moderna durante o século XIX na cidade do Rio de Janeiro, capital do então Império do Brasil e palco das maiores manifestações musicais do país. As informações contidas em diversos periódicos cariocas, publicados entre 1822 e 1859, possibilitaram a elaboração de um levantamento dos principais flautistas atuantes no meio musical carioca, discutindo a relação desses músicos com as inovações do flautista, compositor e inventor da flauta moderna, Theobald Boehm (1794-1881). Ao confrontar a literatura a respeito do tema com as informações extraídas da imprensa, percebe-se a brevidade com que as inovações tecnológicas relacionadas à flauta chegavam no Brasil. O trabalho divide-se em três capítulos, sendo o primeiro destinado ao período do reinado de D. Pedro I, de 1822 a 1831, que coincide com o período onde Boehm ainda não havia concebido seu primeiro modelo de flauta. No segundo capítulo, abordamos o período da depressão musical carioca, de 1832 a 1843, quando o fim da orquestra do Teatro São Pedro de Alcântara e a diminuição do efetivo da Orquestra da Capela Imperial, imporiam novas relações de trabalho aos flautistas e demais músicos. Nesse contexto, discutimos as primeiras experiências com flauta Boehm modelo de 1832 no Rio de Janeiro. No terceiro capítulo, entre 1844 e 1859, analisamos a chegada da flauta Boehm de metal, modelo de 1847, e sua receptividade naquela comunidade de flautistas. Por fim considera-se que, embora a flauta Boehm tenha ganhado espaço rapidamente no Rio de Janeiro, a transição de um sistema para outro não foi imediata. O processo envolveu disputas entre músicos estrangeiros e nacionais, e entre adeptos a escola “antiga” e a “nova”.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectHistória da flauta no Brasilpt_BR
dc.subjectGodfroypt_BR
dc.subjectAntoine Maugerpt_BR
dc.subjectGiovanni Scaramellapt_BR
dc.subjectMathieu-André Reichertpt_BR
dc.subjectAchilles Malavasipt_BR
dc.subjectTheobald Boehmpt_BR
dc.subjectBriccialdipt_BR
dc.subject.otherFlautistaspt_BR
dc.subject.otherMúsica - História e críticapt_BR
dc.subject.otherFlautapt_BR
dc.subject.otherMúsica - Séc. XIXpt_BR
dc.titleA história da flauta transversal na capital do Império brasileiro (1822 a 1859): uma pesquisa hemerográficapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO - FINAL.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.