Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35100
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borém de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5589268218426587pt_BR
dc.contributor.referee1Bernardo Vescovi Fabrispt_BR
dc.contributor.referee2Mauro Rodriguespt_BR
dc.contributor.referee3Cleber José Bernardes Alvespt_BR
dc.creatorSamy Erick Ferreira Félixpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1159961653214935pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-02T13:28:24Z-
dc.date.available2021-03-02T13:28:24Z-
dc.date.issued2020-10-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35100-
dc.description.abstractThis dissertation’s main purpose is to analyze the performance practices used by Gilberto Gil on the guitar in the introduction of the song Expresso 2222. From the transcription of the version recorded in 1972 on the homonymous LP and its later versions (GIL, 1994, 2007, 2009, 2010a, 2010b and 2014), in which Gil added new instrumental excerpts to the introduction, comparative analyzes were made. It was used the mAAVm (Method of Analysis of Audio and Music Videos), proposed by BORÉM (2018 and 2016), and some of its tools: EdiP (Performance Edition), MaPA (Audiovisual Performance Map) and EdiPA (Edition of Audiovisual Performance). In addition, a pedagogical approach to the technical procedures used by Gilberto Gil in his introduction is presented. In a creative and also pedagogical aspect, a new instrumental introduction was composed by the author of this research, using some of the performance practices of Gil's definitive version. The research points to the “resfulêgo” da sanfona [bellows shake], an instrumental practice originated from accordion and widespread by Luiz Gonzaga in its Brazilian northeastern musical genres, as Gil's main influence in the elaboration of this instrumental introduction.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como objetivo principal analisar as práticas de performance utilizadas por Gilberto Gil ao violão na introdução da canção Expresso 2222. A partir da transcrição da versão gravada em 1972 no LP homônimo e das versões posteriores (GIL, 1994, 2007, 2009, 2010a, 2010b e 2014), nas quais Gil adicionou novos trechos instrumentais à introdução, foram feitas análises comparativas. Foi utilizado o mAAVm (Método de Análise de Áudios e Vídeos de Música), proposto por BORÉM (2018 e 2016), e algumas de suas ferramentas: EdiP (Edição de Performance), MaPA (Mapa de Performance Audiovisual) e EdiPA (Edição de Performance Audiovisual). Além disso, é apresentada uma abordagem pedagógica dos procedimentos técnicos utilizados por Gilberto Gil nessa introdução. Em uma vertente criativa, e também pedagógica, uma nova introdução instrumental foi composta pelo autor desta pesquisa, utilizando algumas das práticas de performance da versão definitiva de Gil. A pesquisa aponta o “resfulêgo” da sanfona, uma prática instrumental oriunda da sanfona e muito difundida por Luiz Gonzaga em gêneros musicais nordestinos, como a principal influência de Gil na elaboração dessa introdução instrumental.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectExpresso 2222pt_BR
dc.subjectviolão de Gilberto Gilpt_BR
dc.subject“resfulêgo” da sanfonapt_BR
dc.subjectritmos nordestinospt_BR
dc.subjectpráticas de performance do violãopt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherGil, Gilberto, 1942-pt_BR
dc.subject.otherViolão - Instrução e estudopt_BR
dc.subject.otherMúsica popular - Brasilpt_BR
dc.titlePráticas de performance de Gilberto Gil ao violão em Expresso 2222pt_BR
dc.title.alternativeGilberto Gil's performance practices on guitar in Expresso 2222pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Samy Erick - Dissertação - 2020.pdfDissertação de Mestrado - Samy Erick - Práticas de performance de Gilberto Gil ao violão em Expresso 22226.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.