Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/36328
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Keli Cristina Contipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5426381590352588pt_BR
dc.contributor.referee1Cláudia Starling Boscopt_BR
dc.contributor.referee2Ana Rafaela Correia Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee3Regina Célia Grandopt_BR
dc.creatorCarla Mariana Rocha Brittes da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8575750994183375pt_BR
dc.date.accessioned2021-06-04T20:55:21Z-
dc.date.available2021-06-04T20:55:21Z-
dc.date.issued2021-02-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/36328-
dc.description.abstractIt is a research, which took place in the second semester/2019 in a private school in Belo Horizonte, with students of the first year of Elementary School, with the aim of investigating which of the mathematical abilities, from the thematic unit Numbers, can be developed in the First Year of Elementary School through pedagogical proposals with card games from the perspective of problem solving. To achieve its goal a research using the qualitative approach (Biklen and Bogdan, 1994) was developed, using data collection as filming, photographs, audio recordings and a written record. The moments of the games “Familiarization with the game and first moves”, “Oral intervention during the moves made by the researcher”, “Game record” and “Playing with competence”, which were inspired in Grando (2004), operated as pillars of analysis that supported the investigation of the mathematical skills which were developed, some of them being: mental calculation, problem solving, development of the concept of number, understanding of the notions present in the addition (match, add, group) and subtraction (compare, complete, subtract). It is concluded that there is evidence the card games from the perspective of problem solving benefit the development of mathematical skills. As an educational resource for the Professional Master, an e-book was developed in which it is presented a theoretical part about games and problem solving, the rules of the card games that were part of the research, as well as possibilities for interventions, from the perspective of problem solving, in order to instruct teachers to perform before, during and after the game moments.pt_BR
dc.description.resumoTrata-se de uma pesquisa que foi desenvolvida no 2º semestre de 2019, em uma instituição da rede particular de Belo Horizonte, com uma turma do 1º Ano do Ensino Fundamental, objetivando investigar quais as habilidades matemáticas, da unidade temática Números, podem ser desenvolvidas com o 1º Ano do Ensino Fundamental por meio de propostas pedagógicas com o jogo de cartas na perspectiva da resolução de problemas. Para tal, desenvolveu-se pesquisa por meio da abordagem qualitativa (Biklen e Bogdan, 1994), utilizando como instrumento a coleta de dados filmagens, fotografias, gravações de áudio e diário de bordo. Os momentos de jogos “Familiarização com o jogo e primeiras jogadas”, “Intervenção oral da pesquisadora durante as jogadas”, “Registro sobre o jogo” e “Jogo com competência”, que foram inspirados em Grando (2004), atuaram como eixos de análise que subsidiaram a investigação das habilidades matemáticas desenvolvidas, sendo algumas delas: cálculo mental, resolução de problemas, construção do conceito de número, compreensão das ideias presentes na adição (juntar, acrescentar, agrupar) e subtração (comparar, completar, subtrair). Conclui-se que, por meio dessa pesquisa, há indícios de que os jogos de cartas na perspectiva da resolução de problemas auxiliam no desenvolvimento das habilidades matemáticas. Como recurso educativo do Mestrado Profissional, foi desenvolvido um e-book que contém: uma parte teórica sobre jogos e resolução de problemas, as regras dos jogos de cartas que fizeram parte da pesquisa, bem como possibilidades de intervenções, na perspectiva da resolução de problemas, para o professor realizar antes, durante e depois dos momentos de jogo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectAnos iniciais do ensino fundamentalpt_BR
dc.subjectHabilidades matemáticaspt_BR
dc.subjectNúmeros e operaçõespt_BR
dc.subjectJogos de cartaspt_BR
dc.subjectResolução de problemaspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherMatemática (Ensino fundamental) - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMatemática ( Ensino fundamental) - Métodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação matemáticapt_BR
dc.subject.otherJogos em educação matemáticapt_BR
dc.subject.otherJogos educativospt_BR
dc.subject.otherMatemática - Aprendizagem baseada em problemaspt_BR
dc.subject.otherCrianças - Capacidade matemáticapt_BR
dc.subject.otherNúmeros naturais - Estudo e ensino (Ensino fundamental)pt_BR
dc.titleJogos de cartas e resolução de problemas: uma proposta pedagógica com o 1º ano do ensino fundamentalpt_BR
dc.title.alternativeCard games and troubleshooting: a pedagogical proposal with the first year of fundamental educationpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2070-8156pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.