Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37089
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Paula Paes de Paulapt_BR
dc.date.accessioned2021-07-28T22:29:43Z-
dc.date.available2021-07-28T22:29:43Z-
dc.date.issued2020-12-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue95pt_BR
dc.citation.spage705pt_BR
dc.citation.epage725pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1984-9270954pt_BR
dc.identifier.issn19849230pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37089-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to determine a theoretical and methodological change in the field of organizational studies with the proposition of a radical post-critical approach. Initially, we verified how post-critical theories are debated in Education, using these references to construct a radical post-critical approach based on dialogue between Michel Foucault and the Frankfurt School and on the concept of “critical radicalization” which approaches theory and praxis. Next, we explore the similarities between the Foucaultian and Frankfurtian perspectives, closing their approaches and dialogue. Afterwards, we deepen the articulation between these two perspectives, problematizing the notions of subject, “critical radicalization”, and praxis. Lastly, we present possibilities for adopting a radical post-critical approach in organizational studies, formulating an initial theoretical, ontological, analytical and methodological framework, as well as its implications from the point of view of praxis. In the final considerations, we emphasize that this approach is under construction, being open for contributions and debate.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é demarcar uma mudança teórica e metodológica no campo dos estudos organizacionais com a proposição de uma abordagem pós-critica radical. Inicialmente, buscamos apontar como as teorias pós-críticas são debatidas na área da educação, utilizando essas referências para construção de uma abordagem pós-crítica radical baseada em uma interlocução entre Michel Foucault e a Escola de Frankfurt, assim como no conceito de “radicalização crítica”, que aproxima teoria e práxis. Em seguida, exploramos os pontos de contato entre a perspectiva foucaultiana e frankfurtiana, cerzindo suas aproximações e interlocuções. Na sequência, aprofundamos a articulação entre essas duas perspectivas, problematizando as noções de sujeito, “radicalização crítica” e práxis. Por fim, apresentamos possibilidades para a adoção de uma abordagem pós-crítica radical nos estudos organizacionais, apontando um marco teórico, ontológico, analítico e metodológico, bem como suas implicações do ponto de vista da práxis. Nas considerações finais, enfatizamos que essa abordagem se encontra em construção, estando aberta para contribuições e debate.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofOrganizações & Sociedadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeoria críticapt_BR
dc.subjectFoucaultpt_BR
dc.subjectPós-críticapt_BR
dc.subjectEpistemologiapt_BR
dc.subjectMetodologiapt_BR
dc.subject.otherTeoria críticapt_BR
dc.subject.otherFoucault, Michel, 1926-1984pt_BR
dc.subject.otherFrankfurt, Escola de sociologia dept_BR
dc.subject.otherEpistemologia socialpt_BR
dc.subject.otherMetodologiapt_BR
dc.subject.otherPós-modernismopt_BR
dc.titleAproximações entre Michel Foucault e a Escola de Frankfurt: por uma abordagem pós-crítica radical para os estudos organizacionaispt_BR
dc.title.alternativeApproximations between Michel Foucault and the Frankfurt School: for a radical post-critical perspective to organizational studiespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/osoc/a/D53VnYvjR4f9R3SH8x4CSnn/?lang=pt&format=pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8035-472Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.