Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41008
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJosé Ricardo Claudino Ribeiropt_BR
dc.creatorCamila Cristina Fonseca Bicalhopt_BR
dc.creatorMarcos Teixeira de Abreu Soares Onofrept_BR
dc.creatorFranco Nocept_BR
dc.date.accessioned2022-04-13T12:28:24Z-
dc.date.available2022-04-13T12:28:24Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage319pt_BR
dc.citation.epage326pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17921/2447-8733.2019v20n3p319-326pt_BR
dc.identifier.issn2447-8733pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41008-
dc.description.abstractThe aim of this study was to evaluate the perception of self-efficacy in higher education teachers and to evaluate the psychometric properties of the Self-efficacy Scale for higher education teachers in the Brazilian context. A total of 188 higher education teachers from institutions of the private network of Minas Gerais participated in this study. Teachers taught in the areas of Physical Education, Nutrition, Biological Sciences, Geography, Physiotherapy, Medicine, Systems Analysis, Nursing, Tourism and Pedagogy. The sample consisted of 61.5% male teachers. All teachers answered the Self-Efficacy Scale for Teachers of Higher Education-EADES. Lato Sensu teachers (52.9%), followed by master teachers (34.8%), doctors (9.6%) and graduates (2.7%) predominated. The results showed that the scale is adequate for the evaluation of self-efficacy in teachers (α=0.92). In relation to how much teachers feel capable of performing their teaching tasks, mean values between 5.01 and 5.65 were verified, which represents a high value of self-efficacy perception among teachers. It is concluded that the main factors responsible for teachers' self-efficacy are satisfaction, social persuasion and previous experiences. These aspects provide an important suggestion about the possibilities of exploring these factors with regard to future acquisitions, training programs and future research.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste estudo foi avaliar a percepção de autoeficácia em professores do Ensino Superior e avaliar as propriedades psicométricas da Escala de Autoeficácia para Professores do Ensino Superior para o contexto brasileiro. Participaram deste estudo 188 professores do Ensino Superior de instituições da rede privada de Minas Gerais. Os professores lecionavam nas áreas da Educação Física, Nutrição, Ciências Biológicas, Geografia, Fisioterapia, Medicina, Análise de Sistemas, Enfermagem, Turismo e Pedagogia. A amostra foi composta por 61,5% de professores do sexo masculino. Em relação à formação, foi predominante a participação de professores com especialização Lato Sensu (52,9%). Todos os professores responderam a Escala de Autoeficácia para Docentes do Ensino Superior-EADES. Os resultados mostraram que a escala está adequada para a avaliação da autoeficácia em professores (α=0,92). Em relação ao quanto os professores se sentem capazes de realizar suas tarefas docentes, foram verificados valores médios entre 5,01 e 5,65, o que representa um alto valor de percepção de autoeficácia pelos professores. Conclui-se que os principais fatores responsáveis pela autoeficácia dos professores são a Satisfação, a Persuasão Social e as Experiências Pregressas. Estes aspectos fornecem uma importante sugestão sobre as possibilidades de exploração destes fatores no que diz respeito às futuras aquisições, programas de formação e pesquisas futuras.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE ESPORTESpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Ensino, Educação e Ciências Humanaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectValidaçãopt_BR
dc.subjectEficácia docentept_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subject.otherAutoeficáciapt_BR
dc.subject.otherEficácia no ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação superiorpt_BR
dc.titleAutoeficácia em professores do ensino superiorpt_BR
dc.title.alternativeThe self-efficacy for professorspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revista.pgsskroton.com/index.php/ensino/article/view/7236pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-5413-1290pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-2486-3754pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6751-0871pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Autoeficacia em professores do ensino superior.pdf947.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.