Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42784
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo Ribeiro Felipept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1010588591399870pt_BR
dc.creatorLucas Herbert de Resende Silvapt_BR
dc.date.accessioned2022-06-30T17:14:40Z-
dc.date.available2022-06-30T17:14:40Z-
dc.date.issued2015-09-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42784-
dc.description.abstractContemporary organizations live with the constant competition caused by globalization. Information management is a response of contemporary organizations the competitive environment, which requires agility, innovation and ability to learn. The use of the data warehouse environment and data analysis tools present huge growth because they are used for storage, management and dissemination of information. This research aims to describe, from a case study, the development of the Data Warehouse project applied in a mobile technology company, with operations in the South American market. This organization seeks to improve the analytical tools of the information from the data warehouse environment by storing relevant data to extract patterns of behavior and their customer trends in the use of their services and products. The study, in addition to presenting the Data Warehouse developed environment, demonstrates how users can extract information useful, relevant and economically important. This information is obtained from multiple and voluminous data sources that provide greater competitiveness of the company in the market, as it makes possible the monitoring of products and services of the organization, as well as predict the directions / trends through the data produced.pt_BR
dc.description.resumoAs organizações contemporâneas convivem com a constante competição causada pela globalização. A gestão da informação é uma resposta das organizações contemporâneas ao ambiente competitivo, que exige agilidade, inovação e capacidade de aprender. O uso do ambiente de Data Warehouse e de ferramentas de análise de dados apresentam grande crescimento, pois são utilizados para armazenamento, gestão e disseminação da informação. Esta pesquisa buscou descrever, a partir de um estudo de caso, o desenvolvimento do projeto de Data Warehouse aplicado em uma empresa de tecnologia mobile, com atuação no mercado Sul-Americano. Essa organização busca melhorar os instrumentos de análise das informações a partir do ambiente de Data Warehouse, armazenando os dados relevantes para extrair padrões de comportamento e de tendências dos seus clientes na utilização de seus serviços e produtos. O estudo realizado, além de apresentar o ambiente de Data Warehouse desenvolvido, demonstra como os usuários podem extrair informação útil, relevante e economicamente importantes. Essas informações são obtidas a partir de múltiplas e volumosas fontes de dados, que proporcionam maior competitividade da empresa no mercado, pois torna possível o monitoramento dos produtos e dos serviços da organização, além de predizer a direções/tendências por meio dos dados produzidos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - ESCOLA DE CIENCIA DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Estratégica da Informaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInformaçãopt_BR
dc.subjectData Warehousept_BR
dc.subjectETLpt_BR
dc.subjectOLAPpt_BR
dc.titleUso de Data Warehouse na gestão estratégica da informação: estudo aplicado a uma empresa de tecnologia móbilept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Estratégica da Informação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.