Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/45407
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | Medicalização na educação: uma pesquisa bibliográfica |
Authors: | Marden Soares De Oliveira |
First Advisor: | Raissa Silva Souza |
Abstract: | É crescente o deslocamento para o campo médico de problemas inerentes à vida, como transformação de questões coletivas, de ordem social, histórica e política em questões individuais e biológicas; tratar questões sociais como se fossem biológicas, isenta de responsabilizar todas as instâncias de poder onde são gerados e perpetuados esses problemas. Este trabalho caracteriza a medicalização na educação em estudos nacionais e traz, segundo os autores, uma reflexão a respeito da não aprendizagem e sua relação com a medicalização, a qual revela que a mesma é utilizada como estratégia eficaz para se lidar com crianças que apresentam algum tipo de dificuldade, fazendo uma crítica do processo de medicalização da vida e suas formas no campo da educação escolar. A medicalização oculta desigualdades e várias origens, e transforma em problemas individuais intrínsecos ao sujeito geralmente no plano biológico. Esse processo desqualifica as diferenças que caracterizam as identidades, ou seja, o que nos faz únicos, nossa singularidade. |
Abstract: | Life related problems are constantly moving towards the medical field, such as the transformation of collective issues on a social, political and historical level in individual and biological issues. To approach social issues as if they were biological, frees the power locus from where these problems are generated and perpetuated from all its responsibilities. This paper features medicalization on education according to national studies and it brings up a reflexion about the learning problem and how it relates to medicalization, it also reveals that the same is being used as an effective strategy to deal with kids that display difficulties while learning, making a point about the process of life medicalization and its aspects on the education field. The medicalization hides inequalities, origins, and remodels into individual problems that usually belong to the subject on a biological level. This process disqualifies the differences between identities or what makes us unique, our singularity. |
Subject: | Medicalização Aprendizagem Educação Dissertação Acadêmica |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Formação de Educadores em Saúde |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/45407 |
Issue Date: | 8-Apr-2014 |
Appears in Collections: | Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MEDICALIZA+ç+âO_NA_EDUCA+ç+âO_MARDEN.pdf | 95.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.