Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49862
Type: Artigo de Periódico
Title: Behavioral finance and games: simulations in the academic environment
Other Titles: Finanças comportamentais e jogos: simulações no ambiente acadêmico
Authors: Eliana Marcia Martins Fittipaldi Torga
Francisco Vidal Barbosa
Alexandre de Pádua Carrieri
Bruno Pérez Ferreira
Márcia Hiromi Yoshimatsu
Abstract: The contribution from this study lies in its reflection on the factors that influence market efficiency, which requires a multidisciplinary view to analyze the intervening factors that impact results of the financial system. It also contributes by reflecting on the need for new approaches for training professionals who will go on to work in financial and related areas and preparing them by using different financial analysis techniques; by reflecting on the fact that analytical practices are influenced by social, cognitive, and emotional aspects, enabling the students to be better prepared to act in the financial market; by presenting various technical possibilities and providing more comprehensive knowledge to choose the one that best suits the object of analysis and their preferences; and by reflecting on different ways of perceiving investment opportunities and risk, which can be expanded on in other studies on the segmentation of clients according to their preferences in the investor market. The aim of this study was to analyze how social and psychological aspects influenced the decisions involved in simulated trading operations. The relevance lies in its discussion of the philosophical and epistemological position in finance, which suffers from a vision that only focuses on the rationality of means and does not explain the anomalies verified in the financial market. The study originated from the application of a company game simulating the work of stock market trading desk operators, applied in the Stock Market Operations course and using fundamental, technical, and graphical techniques. The population was intentional and made up of undergraduate and graduate students from one of the four best Brazilian federal universities. The data analysis was performed by analyzing the content of the questionnaires applied and the journal entries made during participant observation. Keywords:
Abstract: A contribuição deste estudo está na reflexão a respeito dos fatores que influenciam o mercado, que exige uma visão multidisciplinar para análise dos fatores intervenientes que impactam nos resultados do sistema financeiro; na reflexão da necessidade de novas abordagens para formação e treinamento dos profissionais que irão atuar na área de finanças e correlatas, preparando-os com diferentes técnicas de análise financeira; nas reflexões a respeito de que as práticas de análise recebem a influência de aspectos sociais, cognitivos e emocionais, possibilitando aos alunos o preparo mais adequado para atuação no mercado financeiro; na apresentação de variadas possibilidades técnicas, oportunizando um conhecimento mais abrangente para escolha da que melhor se adeque ao objeto de análise e às suas preferências; nas reflexões a respeito de modos diferentes de percepção sobre oportunidades de investimento e risco, o que poderá ser aprofundado em outros estudos sobre a segmentação de clientes de acordo com suas preferências no mercado investidor. O objetivo deste estudo foi analisar de que maneira os aspectos sociais e psicológicos influenciaram nas decisões de operações simuladas de trading. A relevância está na discussão do posicionamento filosófico e epistemológico em finanças, que se empobrece com a visão focada apenas na racionalidade dos meios e não explica as anomalias verificadas no mercado financeiro. O estudo originou-se da aplicação de um jogo de empresa na simulação do trabalho de operadores em mesa de operações financeiras, na disciplina de Operações em Mercado de Ações, com a utilização das análises fundamentalista, técnica e gráfica. A população foi intencional e constituiu-se de alunos de graduação e pós-graduação de uma das quatro melhores universidades federais brasileiras. A análise dos dados foi realizada por meio da análise de conteúdo dos questionários aplicados e das anotações do diário durante a observação participante.
Subject: Finanças
Jogos (Administração)
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/1808-057x201804830
URI: http://hdl.handle.net/1843/49862
Issue Date: 2017
metadata.dc.url.externa: http://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/145506/139497
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