Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50596
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRosvita Kolb Bernardespt_BR
dc.date.accessioned2023-03-02T13:29:38Z-
dc.date.available2023-03-02T13:29:38Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage230pt_BR
dc.citation.epage244pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5902/1983734832833905pt_BR
dc.identifier.issn1983-7348pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50596-
dc.description.abstractThis article brings short stories, fragments of teaching and artistic practices. They are narratives lived, chosen and ex perienced in different times and spaces, interweaved by the wires of memory, in an intense resignification movement. They are biographical constructions that intersect themselves between places and objects, in moments lived among school, childhood, teachin g and art. Inspired by Walter Benjamin, it immerses in the narrated stories, building a set of monads or miniatures of meanings that bring a self exploring, empowering perspective, where remembering plays a key role. It is in the other's experience that on e sees and revisits him/herself. It is in the experience of the classroom, at school, along with the students, that he/she feeds him/herself as a teacher artist. In a continuous and circular movement, he/she carries this nourishment to the university, to t he teachers to be, to the process of creation and invention.pt_BR
dc.description.resumoEsse artigo traz pequenas histórias, fragmentos de práticas docentes e artísticas. São narrativas vividas, escolhidas e experienciadas em tempos e espaços diferentes, tecidas pelo fio da memória em um intenso movimento de ressignificação. São construções biográficas que se cruzam entre lugares e objetos, em momentos vividos entre a escola, a infância, a docênc ia e a arte. Inspirado em Walter Benjamin, mergulha nas histórias narradas, construindo um conjunto de mônadas ou miniaturas de significados, que trazem uma perspectiva autoinvestigativa, potencializadora, onde a ação do rememorar tem um papel fundamental. É na experiência do outro que um se vê e se revê. É na experiência da sala de aula, na escola, junto com as crianças, que esse um alimenta se como professora artista. Em um movimento contínuo e circular, carrega consigo esse alimento para a universidade, para os alunos da Licenciatura, para o processo de criação e invenção.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutobiografiapt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectDocênciapt_BR
dc.subject.otherBernardes, Rosvita Kolbpt_BR
dc.subject.otherArtistas - Brasil - Biografiapt_BR
dc.subject.otherProfessores de artept_BR
dc.titleDe uma história a outra, a professora que soupt_BR
dc.title.alternativeFrom a story to another, the teacher Iampt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/33905/pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9090-4633pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
De uma história a outra, a professora que sou.pdf887.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.