Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50683
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFernanda Costa Silvapt_BR
dc.creatorBárbara Gabrielle Silvapt_BR
dc.creatorAna Luiza Monteiro Bastos Ornellaspt_BR
dc.creatorFabrício Molica de Mendonçapt_BR
dc.creatorLívia Maria de Pádua Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2023-03-06T20:20:44Z-
dc.date.available2023-03-06T20:20:44Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage259pt_BR
dc.citation.epage275pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.6008/CBPC2179-684X.2020.004.0020pt_BR
dc.identifier.issn2179-684Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50683-
dc.description.abstractThis article investigated the Circular Economy (EC) and the environmental liabilities of the textile industry, in an attempt to answer the following question: Considering the high environmental impact of the textile industry, how can the adoption of EC be transformed into an alternative for the launch structural impact of environmental liabilities of fashion companies in their financial reports? The intention was specifically to: (i) describe the EC formats adopted by the fashion companies, (ii) identify structural launches of socio-environmental initiatives and (iii) identify structural launches of the environmental liability. This work is justified for discussing the problem of textile waste and the possibilities aligned with the dimensions of sustainability in the context of the textile industry. The theoretical review includes discussions on sustainability, circular economy and environmental liabilities. Data collection was done through the qualitative analysis of reports from three large fashion companies that already had EC initiatives. In the results, it was found that the companies surveyed can effective use information related to spending on social and environmental initiatives and also include structural information about environmental liabilities through the entry of this information in financial reports. EC, as well as the implementation of socio-environmental initiatives when adopted by companies, can compose the financial information of organizations in order to counter possible environmental liabilities and, thus, enable the assessment of the level of organizational commitment with regard to acting in a positive format for society and clean for the environment.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo investigou a Economia Circular (EC) e o passivo ambiental da indústria têxtil, na tentativa de responder o seguinte questionamento: Considerando o elevado impacto ambiental da indústria têxtil, de que maneira a adoção da EC pode ser transformada em alternativa para o lançamento estrutural do passivo ambiental de empresas do setor da moda em seus relatórios financeiros? Pretendeu-se, especificamente: (i) descrever os formatos de EC adotadas por empresas do setor da moda, (ii) identificar lançamentos estruturais de iniciativas socioambientais e (iii) identificar lançamentos estruturais do passivo ambiental. Este trabalho se justifica por discutir a problemática dos resíduos têxteis e as possibilidades alinhadas às dimensões da sustentabilidade no âmbito da indústria têxtil. A revisão teórica engloba discussões sobre sustentabilidade, economia circular e passivo ambiental. A coleta de dados se deu pela análise qualitativa de relatórios de três grandes empresas do setor da moda que já possuíam iniciativas de EC. Nos resultados, constatou-se que as empresas pesquisadas podem utilizar, de forma mais efetiva, as informações relacionadas aos gastos com iniciativas socioambientais e, também, incluir as informações acerca do passivo ambiental por meio do seu lançamento estrutural em relatórios financeiros. A EC, bem como a implementação de iniciativas socioambientais ao serem adotadas pelas empresas podem integrar as informações financeiras das organizações de forma a contrapor possíveis passivos ambientais e, assim, possibilitar a avaliação do nível do compromisso organizacional no que diz respeito à atuação em formato positivo para sociedade e limpo para o meio ambiente.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Administração Científica-
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectEconomia Circularpt_BR
dc.subjectSustentabilidadept_BR
dc.subjectIndústria têxtilpt_BR
dc.subjectPassivo ambientalpt_BR
dc.subject.otherSustentabilidadept_BR
dc.subject.otherEconomia ambientalpt_BR
dc.subject.otherIndústria têxtil - Brasilpt_BR
dc.titleEconomia circular e passivo ambiental da indústria têxtil: análise de empresas do setor da moda brasileiropt_BR
dc.title.alternativeCircular economy and environmental liability of the textile industry: analysis of companies in the Brazilian fashion sectorpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.sustenere.co/index.php/rbadm/article/view/CBPC2179-684X.2020.004.0020pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-7731-1603pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-4086-014Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-8052-2957pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-8909-6843pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-5271-9397pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.