Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51107
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDeborah Carvalho Maltapt_BR
dc.creatorAlanna Gomes da Silvapt_BR
dc.creatorCátia Sá Guerreiropt_BR
dc.creatorZulmira M. A. Hartzpt_BR
dc.date.accessioned2023-03-21T20:21:43Z-
dc.date.available2023-03-21T20:21:43Z-
dc.date.issued2019-09-
dc.citation.volume1pt_BR
dc.citation.spage57pt_BR
dc.citation.epage69pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.25761/anaisihmt.321pt_BR
dc.identifier.issn0303-7762pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51107-
dc.description.abstractObjective: to systematize the meta-evaluation methodology in its conceptual and operational aspects to facilitate its use in health management practices. Methods: this is an essay on meta-evaluation. The theoretical bases were searched in books and articles, published between 1991 and 2018, that approached the conceptual, methodological and operational aspects of the meta-evaluation. Results: the meta-evaluation consists of a process of delineating, obtaining and applying descriptive information and judgment about the usefulness, feasibility, adequacy and precision of an evaluation in its systematic nature, based on standards and criteria proposed and validated. There are several ways or approaches to the meta-evaluation. However, the standards commonly follow the guidelines of the Joint Committee on Standards for Educational Evaluation, which proposes 30 standards grouped into five principles: utility, viability, ownership, accuracy / precision and accountability, being these essential and determinants for the quality of an evaluative study. Conclusion: the meta-evaluation contributes to the judgment of the quality of the evaluation processes, in the adequacy and usefulness, and can be useful, especially when it comes to themes and contexts that have already been evaluated and therefore is also described as "an evaluation of an evaluation".pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: sistematizar a metodologia da meta-avaliação em seus aspetos conceituais e operacionais para facilitar o seu uso nas práticas de gestão em saúde. Métodos: trata-se de um ensaio sobre a meta-avaliação. As bases teóricas foram pesquisadas em livros e artigos, publicados entre 1991 e 2018, que abordassem os aspetos conceituais, metodológicos e operacionais da meta-avaliação. Resultados: a meta-avaliação consiste em um processo de delineamento, obtenção e aplicação da informação descritiva e de julgamento sobre a utilidade, a viabilidade, adequação e precisão de uma avaliação em sua natureza sistemática, fundamentada em padrões e critérios propostos e validados. Existem diversas formas ou abordagens para realização da meta-avaliação. No entanto, as normas comumente seguem as diretrizes da Joint Committee on Standards for Educational Evaluation, que propõe 30 padrões agrupadas em cinco princípios: utilidade, viabilidade, propriedade, acurácia/precisão e responsabilidade, sendo esses essenciais e determinantes para qualidade de um estudo avaliativo. Conclusão: a meta-avaliação contribui para o julgamento da qualidade dos processos avaliativos, na adequação e utilidade, podendo ser útil, em especial, quando se trata de temas e contextos que já foram avaliados previamente, e, por isso, também é descrita como “uma avaliação de uma avaliação”.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAnais do Instituto de Higiene e Medicina Tropical-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMeta-avaliaçãopt_BR
dc.subjectAvaliação em saúdept_BR
dc.subjectAvaliação de programas e projetos de saúdept_BR
dc.subjectGestão em saúdept_BR
dc.subjectMelhoria de qualidadept_BR
dc.subject.otherAvaliação em saúdept_BR
dc.subject.otherAvaliação de programas e projetos de saúdept_BR
dc.subject.otherGestão em saúdept_BR
dc.subject.otherMelhoria de qualidadept_BR
dc.titleContextualizando a influência das avaliações: um ensaio meta-avaliativo com ênfase na utilidade e responsabilidadept_BR
dc.title.alternativeContext to the influence of evaluations: an essay on meta-evaluation with usefulness and accountability enfasispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://anaisihmt.com/index.php/ihmt/article/view/321pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8214-5734pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.