Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53669
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFernanda Costa Silvapt_BR
dc.creatorPolyane Avelar Rezendept_BR
dc.creatorBárbara Gabrielle Silvapt_BR
dc.creatorHellen Cordeiro Alves Marquezinipt_BR
dc.date.accessioned2023-05-19T19:55:49Z-
dc.date.available2023-05-19T19:55:49Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue24pt_BR
dc.identifier.issn2177-3866pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53669-
dc.description.abstractExplanations of reality, from metaphysics to positivism, are integral parts of the great debates aimed at clarifying the phenomena that surround individuals, as human beings and as social beings. With regard to the phenomena of social formatting, it is considered that they are the result of a collective construction, but it is composed of subjects who hold their own subjectivities. Through the analysis of the documentary film Human, this article proposes to provoke reflections about the transgression of the essence of the human being caused by instrumental rationality, illustrating how the structural imposition of society imprisons the subject in his work relations. Complementarily, reflect on how human action should be performed as a practice for the collective. To fulfill the purpose, fragments of testimonies from the documentary film Human were selected as illustration, subjecting them to the methodological conceptions of film analysis. The theoretical framework, supported by the constructions of the Frankfurt School and also, Brazilian theorists of critical organizational theory, finds in Guerreiro Ramos the foundation of the debate through the emphasis on substantive rationality. The analysis dealt with (i) labor relations and instrumental logic and (ii) practice for the collective as the foundation of human essence. In conclusion, in addition to rescuing fragments of the documentary film Human, contrasting the narratives with the proposed theoretical framework, it was noticed that individuals, in essence, are endowed with perceptions of the social context in which they are imbued.pt_BR
dc.description.resumoAs explicações da realidade, da metafísica até o positivismo, são partes integrantes dos grandes debates com vistas ao esclarecimento dos fenômenos que circundam os indivíduos, enquanto seres humanos e enquanto seres sociais. No que diz respeito aos fenômenos da formatação social, considera-se que são frutos de uma construção coletiva, porém se compõe de sujeitos detentores das suas próprias subjetividades. Por meio da análise do filme documentário Human, este artigo se propõe a provocar reflexões acerca da transgressão da essência do ser humano ocasionada pela racionalidade instrumental, ilustrando como a imposição estrutural da sociedade aprisiona o sujeito em suas relações de trabalho. De forma complementar, refletir como a ação humana deve ser realizada como uma prática para o coletivo. Para cumprir com o propósito, foram selecionados fragmentos de depoimentos do filme documentário Human como ilustração, submetendo-os às concepções metodológicas da análise fílmica. O referencial teórico, amparado nas construções da Escola de Frankfurt e também, teóricos brasileiros da teoria organizacional crítica, encontra em Guerreiro Ramos o fundamento do debate por meio da ênfase na racionalidade substantiva. A análise versou sobre (i) as relações de trabalho e a lógica instrumental e (ii) a prática para o coletivo como fundamento da essência humana. Em conclusão, além de resgatar fragmentos do documentário filme Human, contrapondo as narrativas com o referencial teórico proposto, percebeu-se que os indivíduos, em sua essência, são dotados de percepções próprias do contexto social em que estão imbuídos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSeminários em Administraçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHumanpt_BR
dc.subjectAnálise fílmicapt_BR
dc.subjectGuerreiro Ramospt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema)pt_BR
dc.subject.otherCritica cinematográficapt_BR
dc.subject.otherRamos, Guerreiro, 1915-1982pt_BR
dc.titleHuman: reflexões sobre a humanidade a partir das racionalidades instrumental e substantivapt_BR
dc.title.alternativeHuman: reflections on humanity from the instrumental and substantive rationalespt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://login.semead.com.br/24semead/anais/resumo.php?cod_trabalho=438pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7731-1603pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4086-014Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9511-1955pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.