Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/54261
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Priscilla Rodrigues Fernandes de Oliveira | pt_BR |
dc.creator | Cynthia Carolina Duarte Andrade | pt_BR |
dc.creator | Victor Rodolfo Caldeira de Jesus | pt_BR |
dc.creator | Alisson Rubson Alves | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-05-31T21:29:48Z | - |
dc.date.available | 2023-05-31T21:29:48Z | - |
dc.date.issued | 2021-12-01 | - |
dc.citation.volume | 18 | pt_BR |
dc.citation.issue | 4 | pt_BR |
dc.citation.spage | 14 | pt_BR |
dc.citation.epage | 22 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.21450/rahis.v18i4.7301 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2177-2754 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/54261 | - |
dc.description.abstract | Objective: To describe the impact of educational actions on the reduction of non-conformities pointed out by the Diagnosis Related Groups Brazil system in 10 Fhemig hospitals from January to July 2021. Reference: DRG-Brasil measures and categorizes the complexity and clinical severity of patients and enables the survey of strategies to improve assistance and resource allocation. Method: Case study on the effectiveness of educational actions in improving the quality of coding carried out in 10 hospitals of Fhemig through the DRG-Brasil software. Monthly meetings and training were held with hospital analysts. Effectiveness was measured by comparing the number of nonconformities generated before and after the educational actions. Results: Of the 23,326 discharges coded during the period of analysis, 1,122 nonconformities were generated, which after the educational action and meetings held, reduced by 64.4%. Among the types of nonconformities, “ICD with unused specialization” was the one with the highest occurrence (44.6%) and also the greatest reduction (69.0%). Conclusion: The educational actions carried out were effective in improving the quality of the coding process. | pt_BR |
dc.description.resumo | Objetivo: Descrever o impacto de ações educativas na redução de inconformidades apontadas pelo sistema Diagnosis Related Groups Brasil em 10 hospitais da Fhemig no período de janeiro a julho 2021. Referencial: O DRG-Brasil mensura e categoriza a complexidade e a gravidade clínica de pacientes e possibilita o levantamento de estratégias para melhor a assitência e alocação de recursos. Método: Estudo de caso sobre a efetividade de ações educativas na melhoria da qualidade da codificação realizada em 10 hospitais da Fhemig através do software DRGBrasil. Foram realizadas reuniões mensais e treinamento com os analistas dos hospitais. A efetividade foi mensurada a partir da comparação do número de inconformidades geradas antes e após as ações educativas. Resultados: Das 23.326 altas codificadas no período da análise, foram geradas 1.122 inconformidades que após a ação educativa e reuniões realizadas reduziram em 64,4%. Dentre os tipos de inconformidades, “CID com especialização não utilizada” foi a que apresentou maior ocorrência (44,6%) e também maior redução (69,0%). Conclusão: As ações educativas realizadas foram efetivas para melhoria da qualidade do processo de codificação. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | HCL - HOSPITAL DAS CLINICAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista de Administração Hospitalar e Inovação em Saúde | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Grupos diagnósticos relacionados | pt_BR |
dc.subject | Codificação clínica | pt_BR |
dc.subject | Sistema Único de Saúde | pt_BR |
dc.subject.other | Grupos diagnósticos relacionados | pt_BR |
dc.subject.other | Codificação clínica | pt_BR |
dc.subject.other | Sistema Único de Saúde | pt_BR |
dc.title | A efetividade de ações educativas na redução de inconformidades geradas pelo sistema DRG-Brasil em 10 hospitais públicos de Minas Gerais | pt_BR |
dc.title.alternative | The effectiveness of educational actions in reducing nonconformities generated by the DRG-Brasil system in 10 public hospitals in Minas Gerais | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistas.face.ufmg.br/index.php/rahis/article/view/7301 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-7272-4716 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-3329-0468 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-3329-0468 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A efetividade de ações educativas na redução de inconformidades geradas pelo sistema DRG-Brasil em 10 hospitais públicos de Minas Gerais.pdf | 255.66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.