Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55194
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Kely César Martins de Paivapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0189644589413057pt_BR
dc.contributor.referee1Luiz Henrique Rezende Macielpt_BR
dc.contributor.referee2Milka Alves Correia Barbosapt_BR
dc.creatorCarolina Trópia Aladimpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5122556400147839pt_BR
dc.date.accessioned2023-06-21T18:49:27Z-
dc.date.available2023-06-21T18:49:27Z-
dc.date.issued2023-05-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55194-
dc.description.abstractThis dissertation aimed to analyze how competencies are configured and managed in young Brazilian professional athletes cases. For this, descriptive research, with a qualitative focus, was performed through the application of semi-structured interviews. The unit of observations were the young workers athletes, who are between 18 and 29 years old, have been practicing sports for at least 10 years, are part of the high performance sports scenario and were willing to voluntarily participate. The 18 interviews were transcribed and the data were submitted to the content analysis technique whose treatment included quantitative analysis, restricted to counting the recurrence of the speeches, and floating analysis. The data were structured and analyzed in order to grant a discussion about young athletes' professional competencies: components, difference between what is ideal and real, the development of competencies, the participation of other social actors in the management process, and the main difficulties and facilities faced by the young athletes in this process, based on their self-perception. At the end of the data analysis, a figure was constructed that synthesizes the research findings and is based on Paiva and Melo's (2008) theoretical-conceptual model of competency management. Thus, the present study explored the literature about the particularities of high performance athletes and their competencies in the sport environment, giving visibility to a group that has been little investigated in the Administration area. Moreover, it sought to contribute to the identification of more effective competence management processes in this scenario for such individuals and as regards other social actors involved. The research limitations and suggestions for future academic work conclude the presented study.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação teve como intuito analisar como se configuram as competências profissionais e a sua gestão para jovens trabalhadores atletas brasileiros. Para isso, foi realizada uma pesquisa de natureza descritiva, com enfoque qualitativo, por meio da aplicação de entrevistas semiestruturadas. As unidades de observação foram os jovens trabalhadores atletas, que têm entre 18 e 29 anos, que se dispuseram a participar, integram o cenário esportivo de alto rendimento e praticam o esporte há pelo menos 10 anos. As 18 entrevistas realizadas foram transcritas e os dados submetidos à técnica de análise de conteúdo, cujo tratamento compreendeu análise quantitativa, restrita à contagem da reincidência das falas, e análise flutuante. Os dados foram apresentados e analisados de modo a permitir uma discussão acerca das componentes das competências profissionais dos jovens atletas, dos degraus entre as competências ideais e as reais, do desenvolvimento das competências, da participação de outros atores sociais no processo de gestão de competências e das principais dificuldades e facilidades enfrentadas pelos jovens atletas nesse processo, com base em sua autopercepção. Ao fim da análise de dados, foi construída uma figura que sintetiza os achados da pesquisa e é pautada no modelo teórico-conceitual de gestão de competências de Paiva e Melo (2008). Assim, o presente estudo explorou a literatura acerca das particularidades dos atletas de alto rendimento e suas competências no ambiente esportivo, dando visibilidade a um grupo pouco investigado na área da Administração. Além disso, buscou-se contribuir para a identificação de processos de gestão de competências mais efetivos para tais indivíduos e no que diz respeito a outros atores sociais envolvidos. As limitações da pesquisa e as sugestões para futuras investigações encerram o estudo apresentado.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Administraçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectJovens trabalhadorespt_BR
dc.subjectAtletaspt_BR
dc.subjectCompetências profissionaispt_BR
dc.subjectGestão de competênciaspt_BR
dc.subject.otherAdministração de pessoalpt_BR
dc.subject.otherJovenspt_BR
dc.subject.otherTrabalhadorespt_BR
dc.subject.otherAtletaspt_BR
dc.titleCompetências profissionais de jovens trabalhadores: um estudo com atletas brasileirospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação - Carolina Aladim - final.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.