Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61411
Type: Artigo de Periódico
Title: “Cada um é um”: constituição de saberes em uma experiência de formação na perspectiva inclusiva
Other Titles: “Each one is one”: constitution of knowledge in a training experience from the inclusive perspective
Authors: Felícia Maria Pereira Dos Santos
Mônica Maria Farid Rahme
Abstract: Este artigo discute os resultados de uma pesquisa que investigou uma experiência de formação inicial na qual licenciandos de diferentes cursos de Graduação atuavam como mediadores de estudantes com deficiência em uma escola comum. A partir do conceito psicanalítico de saber, buscou-se compreender como se dá a mobilização de saberes pelos mediadores e quais efeitos emergiram para a sua formação profissional como professores. Por meio de rodas de conversa e entrevistas individuais, os depoimentos dos participantes apontaram saberes em construção no percurso de cada mediador, o que os possibilitava encontrar saídas para os impasses presentes na relação com o outro no contexto escolar. Os mediadores reconheceram a importância dessa vivência para a formação, elencaram aproximações e paradoxos na articulação teoria-prática, além de expressarem suas próprias elaborações acerca desta experiência.
Abstract: This article discusses the results of a survey that investigated an initial training experience in which undergraduates from different undergraduate courses acted as mediators for students with disabilities in a regular school.Based on the psychoanalytical concept of knowledge, we sought to understand how knowledge is mobilized by these mediators and what effects have emerged for their professional development as teachers.Through round tables and individual interviews, the participants testimonies pointed to knowledge under construction in each mediator’s path, which enabled them to find solutions to the impasses present in the relationship with the other in the school context.The mediators recognized the importance of this experience for training, listed approaches and paradoxes in the theory-practice articulation, in addition to expressing their own elaborations about this experience.
Subject: Prática de ensino
Educação especial
Estudantes deficientes
Psicanálise
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: DRH - DEPARTAMENTO DE DESENVOLVIMENT DE RECURSOS HUMANOS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v27i2p297-311
URI: http://hdl.handle.net/1843/61411
Issue Date: 2022
metadata.dc.url.externa: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/191732
metadata.dc.relation.ispartof: Estilos da Clínica
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.