Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61889
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAloísio Cardoso Júniorpt_BR
dc.creatorRosa Malena Delbone de Fariapt_BR
dc.date.accessioned2023-12-11T21:20:32Z-
dc.date.available2023-12-11T21:20:32Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume45pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage15pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/1981-5271v45.4-20210066-INGpt_BR
dc.identifier.issn19815271pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61889-
dc.description.abstractIntroduction:Motivation contributes greatly to learning, being a predictor of student performance. Thus, instruments that assess motivation after exposure to different teaching strategies and materials can contribute to the analysis and decision on its effectiveness. In this sense, the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) instrument measures students’ motivation after instructional activities.Objective:This study aimed to evaluate the evidence of validity of the IMMS, previously translated and cross-culturally adapted to Brazilian Portuguese.Method:Cross-sectional study used to evaluate the psychometric properties of the IMMS questionnaire, applied to 211 students from the first, third and fourth semesters of the medical course at José do Rosário Vellano University (Unifenas - Campus Belo Horizonte). The principal component analysis (PCA) with Varimax rotation and Cronbach’s alpha coefficient were used to assess the validity and reliability of the instrument.Results:The PCA reduced the instrument’s items from 36 to 25 items, distributed in four dimensions. The saturation of the items in the dimensions ranged from 0.529 to 0.790 and the total explained variance was 63.12%. The reliability of the modified IMMS (IMMS-BRV), measured by Cronbach’s alpha, ranged from 0.76 (Attention dimension) to 0.93 (Interest dimension). Conclusion: The IMMS application in the remote education scenario, through asynchronous video lectures of human anatomy, resulted in an alternative instrument (IMMS-BRV), with fewer items (more parsimonious) and good internal consistency, demonstrating preliminary evidence of its validity and reliability adequacy.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A motivação contribui sobremaneira para a aprendizagem, sendo um fator preditor da performance do estudante. Assim, instrumentos que avaliam a motivação, após exposição a diferentes estratégias e materiais de ensino, podem contribuir para a análise de sua efetividade e decisão sobre esta. Nesse sentido, o instrumento Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) mede a motivação dos estudantes após atividades instrucionais. Objetivo: Esta pesquisa teve como objetivo avaliar as evidências de validade do IMMS, previamente traduzido e adaptado transculturalmente para o português brasileiro. Método: Trata-se de um estudo transversal de avaliação das propriedades psicométricas do questionário IMMS, aplicado a 211 estudantes do primeiro, terceiro e quarto períodos do curso de Medicina da Universidade José do Rosário Vellano (Unifenas – câmpus de Belo Horizonte). Adotaram-se a análise de componentes principais (ACP) com rotação Varimax e o coeficiente alfa de Cronbach para avaliação da validade e da confiabilidade do instrumento. Resultado: A ACP reduziu os itens do instrumento de 36 para 25, distribuídos em quatro dimensões. A saturação dos itens nas dimensões variou de 0,529 a 0,790, e a variância total explicada foi de 63,12%. A confiabilidade do IMMS modificado (IMMS-BRV), medida pelo alfa de Cronbach, variou de 0,76 (dimensão atenção) a 0,93 (dimensão interesse). Conclusão: A aplicação do IMMS no cenário de ensino remoto, por meio de videoaulas assíncronas de anatomia humana, resultou em instrumento alternativo (IMMS-BRV), modificado com menor número de itens (mais parcimonioso) e boa consistência interna, demonstrando evidências preliminares de adequação de sua validade e confiabilidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PROPEDÊUTICA COMPLEMENTARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjecteducação médicapt_BR
dc.subjectMotivaçãopt_BR
dc.subjectPsicometriapt_BR
dc.subjectAvaliação Educacionalpt_BR
dc.subjectEducação à distânciapt_BR
dc.subject.otherMotivaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicometríapt_BR
dc.subject.otherAvaliação Educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducação a Distânciapt_BR
dc.subject.otherEducação Médicapt_BR
dc.titleAvaliação psicométrica do instrumento instructional materials survey (imms) em ambiente remoto de aprendizagempt_BR
dc.title.alternativePsychometric assessment of the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) instrument in a remote learning environmentpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/1981-5271v45.4-20210066.INGpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Psychometric assessment of the Instructional Materials Motivation Survey pdfa.pdf265.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.