Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/64080
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Paula Lucas Motapt_BR
dc.creatorGabriel Moreira de Mello Mendespt_BR
dc.creatorRafael Christian de Matospt_BR
dc.creatorMaria do Carmo Vilas Boas Sousapt_BR
dc.creatorMaria Aparecida Gomespt_BR
dc.creatorEdmilson Antonio Pereira Júniorpt_BR
dc.creatorCristina Mariano Ruaspt_BR
dc.date.accessioned2024-02-16T16:56:01Z-
dc.date.available2024-02-16T16:56:01Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue15pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33448/rsd-v10i15.22292pt_BR
dc.identifier.issn2525-3409pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/64080-
dc.description.abstractIn March 2020, the World Health Organization declared the new coronavirus as pandemic. To contain the infection progressions, the main government through social isolation. At the Federal University of Minas Gerais (UFMG), Emergency Remote Education (ERE) was adopted in order to minimize the impact of the pandemic during the students' education period. The pandemic's consequences have also reached and affected the lives of people around the globe in different social, cultural, economic and, particularly, health aspects. With that in mind, was evaluated the general health conditions of UFMG's Pharmacy's students, before the ERE. A questionnaire was applied addressing issues related to the socio-demographic profile and students’ habits, general health, physical activity level, medication use and rate of satisfaction with ERE. A total of 401 students answered the questionnaire (39% of the total enrolled students). The CART technique was used in data analysis. Stress, tiredness, exhaustion and anxiety were frequent answers in the questionnaire. However, the attribute with the highest discrimination power was the perception of depression. These results are consistent with the atypical moment around the world. Beyond the uncertainties brought upon us by the pandemic, the ERE brings a new teaching-learning methodology that calls for the students’ protagonism for its full consolidation, accentuating the feeling of stress, exhaustion, anxiety and depression, characterizing the mental illness that students are experiencing. These results highlight the importance of monitoring in adapting to the virtual teaching model, aiming at their better development and the physical and emotional health of the students.pt_BR
dc.description.resumoEm março de 2020, a Organização Mundial da Saúde caracterizou como pandemia a situação sanitária imposta pelo SARS-CoV-2. Para conter o avanço das infecções, a principal medida governamental foi o distanciamento social. As aulas presenciais foram suspensas e o Ensino Remoto Emergencial (ERE) foi adotado visando minimizar os impactos da pandemia na formação discente. As consequências da pandemia atingiram a vida de todos em diferentes aspectos e, especialmente, na saúde. Neste contexto, avaliaram-se os fatores relacionados à autopercepção de saúde dos discentes do curso de Farmácia da Universidade Federal de Minas Gerais, diante do ERE. Foi aplicado um questionário virtual abordando questões relacionadas ao perfil sociodemográfico, hábitos de vida, aspectos de saúde, prática de atividades físicas e uso de medicamentos. Para análise dos dados, foi utilizado um modelo de árvore de decisão. Um total de 401 discentes respondeu ao questionário. As condições mais importantes relacionadas ao ERE foram não ter tempo para lazer e esportes e sentir-se muito ansioso, exausto e sobrecarregado. A depressão foi a variável com maior discriminação na escala de saúde autopercebida. Para além das incertezas que a pandemia nos traz, o ERE impõe uma nova metodologia de ensino-aprendizagem que preconiza o protagonismo discente para a sua consolidação plena, acentuando sensação de estresse, esgotamento, ansiedade e depressão, caracterizando o adoecimento mental que os alunos estão experimentando. Estes resultados ressaltam a importância do acompanhamento na adaptação ao modelo virtual de ensino, visando seu melhor desenvolvimento e a saúde física e emocional dos discentes.pt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAR - DEPARTAMENTO DE ANÁLISES CLÍNICAS E TOXICOLÓGICASpt_BR
dc.publisher.departmentFAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIALpt_BR
dc.publisher.departmentICB - DEPARTAMENTO DE PARASITOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofResearch, society and development journalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSaúde dos estudantespt_BR
dc.subjectPandemiapt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherSaúde do estudantept_BR
dc.subject.otherCOVID-19pt_BR
dc.subject.otherUniversidadespt_BR
dc.titleEnsino remoto emergencial na percepção de saúde de acadêmicos de Farmáciapt_BR
dc.title.alternativeEmergency remote education on the health perceptions of Pharmacy academicspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/22292pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7739-6440pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1427-8401pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2644-7305pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8779-8323pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7263-5721pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2837-4744pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0275-8416pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ensino remoto emergencial na percepção de saúde de acadêmicos de Farmácia.pdf309.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.