Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/67495
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Amaro de Oliveira Fleckpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3711507246901721pt_BR
dc.contributor.referee1Daniel Oliveira Pucciarellipt_BR
dc.contributor.referee2Luiz Philipe Rolla de Cauxpt_BR
dc.creatorPedro Pimenta Barbosa de Sousapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0817011803064962pt_BR
dc.date.accessioned2024-04-19T15:25:21Z-
dc.date.available2024-04-19T15:25:21Z-
dc.date.issued2024-01-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/67495-
dc.description.abstractThis dissertation intends to read the “Dialectic of Enlightenment” (Adorno and Horkheimer, 1947) from the standpoint of the notion of domination of nature – internal, as defined by the renunciation of impulses as a condition for the abstract subject and its related processes of socialization; external, as defined by the domination of natural forces by means of technique and the social organization of labor. Our hypothesis is that the speculative and anthropological dimension of the argument, which involves a genetic and natural-historical explanation for social domination, can be harmonized, if properly interpreted, with a well-founded critical discourse, one that is capable of justifying itself insofar as it focuses on social forms of domination and violence that are contingent and subject to transformation in the course of historical progress. To this extent, we locate the historical specificity of the text’s critical discourse around the problem of the telluric domination of nature. Despite its connection with an older genealogical process, social domination is unveiled in its obsolescence thanks to the progress of the very domination. Its continuity does not respond to any anthropological or transhistorical principle, but to the immanent determinations of the unprecedented social totalization that bourgeois modernity inaugurates. We conclude that this emphasis on modern enlightenment allows the recognition of the importance of the critique of political economy for the author’s argument. At the same time, we discern, in the topic of the remembrance of nature in the subject and in history, the emancipatory dimension of the work, against the typical reading that interprets its argument as fatalistic or politically resigned.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação tem como objetivo realizar uma leitura da “Dialética do Esclarecimento” (Adorno e Horkheimer, 1947), tomando como fio condutor a noção de dominação da natureza – interna, no que compreende a renúncia aos impulsos como condição para a formação do sujeito abstrato e dos processos de socialização a ele aparentados; externa, no que compreende a dominação das forças naturais pela via da técnica e da organização social do trabalho. A nossa hipótese é a de que o problema especulativo e antropológico do texto, que envolve uma explicação genética e histórico-natural para a dominação social, pode ser harmonizado com um discurso crítico adequadamente justificado, na medida em que incide sobre formas sociais de dominação e violência que são contingentes e passíveis de transformação no curso do progresso histórico. Nessa medida, situamos na problemática em torno da dominação telúrica da natureza a especificidade histórica da crítica ao esclarecimento. Ainda que se vincule a um processo genealógico mais antigo, a dominação social é desvelada em sua obsolecência graças ao progresso da própria dominação da natureza. A sua continuidade responde não a qualquer fundamento antropológico e transhistórico, mas a determinações imanentes à inédita totalização social que a modernidade burguesa inaugura. Concluímos que essa ênfase no esclarecimento moderno permite reconhecer a importância que a crítica da economia política possui no argumento dos autores. Ao mesmo tempo, discernimos no tópico da recordação da natureza no sujeito e na história a dimensão emancipatória da obra, contra a leitura usual que apreende o seu argumento como fatalista ou politicamente resignado.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pt/*
dc.subjectDominação da naturezapt_BR
dc.subjectDialética do esclarecimentopt_BR
dc.subjectFilosofia da históriapt_BR
dc.subjectTteoria críticapt_BR
dc.subject.otherFilosofia - Tesespt_BR
dc.subject.otherNatureza - Tesespt_BR
dc.subject.otherAdorno, Theodor W., 1903-1969. Dialética do esclarecimentopt_BR
dc.subject.otherTeoria crítica - Tesespt_BR
dc.subject.otherHistória - Filosofia - Tesespt_BR
dc.titleNatureza e dominação social : para uma leitura especulativa da "Dialética do esclarecimento"pt_BR
dc.title.alternativeNature and social domination : for a speculative reading of the "Dialectic of enlightenment"pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_dissertacao_pedro-pimenta.pdf967.23 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons