Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72052
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarina Aguiar Pires Guimarãespt_BR
dc.creatorClaudia Regina Lindgren Alvespt_BR
dc.creatorAna Amélia Cardosopt_BR
dc.creatorMárcia Gomes Penidopt_BR
dc.creatorLívia de Castro Magalhãespt_BR
dc.date.accessioned2024-07-29T13:32:44Z-
dc.date.available2024-07-29T13:32:44Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume94pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage300pt_BR
dc.citation.epage307pt_BR
dc.identifier.doidoi: 10.1016/j.jped.2017.05.014pt_BR
dc.identifier.issn1678-4782pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72052-
dc.description.abstractObjective: To compare the behavior of preterm newborns and full-term newborns using the Newborn Behavioral Observation and to evaluate the mothers’ experience when participating in this observation. Method: This was a cross-sectional study performed at a referral hospital for high-risk births, involving mothers and neonates before hospital discharge. The mothers answered the sociodemographic questionnaire, participated in the Newborn Behavioral Observation session, and evaluated the experience by answering the parents’ questionnaire at the end. The characteristics of the preterm newborns and full-term newborns groups and the autonomic, motor, organization of states, and responsiveness scores were compared. Linear regression was performed to test the association of the characteristics of mothers and neonates with the scores in the autonomic, motor, organization of states, and responsiveness domains. Results: The Newborn Behavioral Observation was performed with 170 newborns (eight twins and 77% preterm newborns). Approximately 15% of the mothers were adolescents and had nine years of schooling, on average. The groups differed regarding weight for gestational age, age at observation, APGAR score, feeding, and primiparity. The linear regression adjusted for these variables showed that only prematurity remained associated with differences in the scores of the motor (p = 0.002) and responsiveness (p = 0.02) domains. No statistical difference was observed between the groups in the score attributed to one’s own knowledge prior to the session (p = 0.10). After the session, these means increased in both groups. This increase was significantly higher in the preterm newborn group (p = 0.02). Conclusions: The Newborn Behavioral Observation increased the mothers’ knowledge about the behavior of their children, especially in mothers of preterm newborns, and identified differences in the behavior of preterm newborns and full-term newborns regarding the motor and responsiveness domainspt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Comparar o comportamento de recém-nascidos pré-termo e a termo utilizando a Newborn Behavioral Observation e avaliar a experiência das mães em participar dessa observacão.Método: Estudo transversal realizado em hospital de referência para partos de risco, envolvendo mães e neonatos antes da alta hospitalar. As mães responderam ao questionário sociodemográfico, participaram da sessão de Newborn Behavioral Observation e ao final avaliaram a experiência e responderam ao questionário de pais. As características dos grupos de recém-nascidos pré-termo e recém-nascidos termo e os escores dos domínios autonômico, motor, organizac¸ão dos estados e responsividade foram comparados. Realizou-se regressão linear para testar a associac¸ão de características das mães e neonatos com os escores nos domínios autonômico, motor, organizac¸ão dos estados e responsividade. Resultados: A Newborn Behavioral Observation foi realizada com 170 recém-nascidos (oito gemelares e 77% pré-termo). Cerca de 15% das mães eram adolescentes e estudaram em média por 9 anos. Os grupos diferiram quanto ao peso para idade gestacional, idade na observacão, APGAR, alimentac¸ão e primiparidade. A regressão linear ajustada para essas variáveis mostrou que apenas a prematuridade manteve-se associada a diferenc¸as nos escores dos domínios motor (p = 0,002) e responsividade (p = 0,02). Não houve diferenc¸a estatística entre os grupos na pontuacão atribuída ao próprio conhecimento antes da sessão (p = 0,10). Após a sessão estas médias subiram em ambos os grupos. Esse aumento foi significativamente maior no grupo de recém-nascidos pré-termo (p = 0,02). Conclusões: A Newborn Behavioral Observation aumentou o conhecimento das mães sobre o comportamento dos filhos, principalmente para as mães de recém-nascidos pré-termo, e identificou diferenc¸as no comportamento de recém-nascidos pré-termo e recém-nascidos termo nos domínios motor e responsividade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofJornal de Pediatria (Versão em Português)-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComportamentopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento infantilpt_BR
dc.subjectPrematuropt_BR
dc.subjectRecém-nascidopt_BR
dc.subject.otherRecém-nascido prematuropt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento infantilpt_BR
dc.subject.otherComportamento do lactentept_BR
dc.titleAplicação clínica do newborn behavioral observations (NBO) system para caracterizar o padrão comportamental dos recém-nascidos de risco biológico e socialpt_BR
dc.title.alternativeClinical application of the newborn behavioral observation (NBO) system to characterize the behavioral pattern of newborns at biological and social riskpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.jped.com.br/pt-pdf-S2255553618300296pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.