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http://hdl.handle.net/1843/73918
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Effects of population mobility on the COVID-19 spread in Brazil |
Authors: | Eduarda T. C. Chagas Antonio A. F. Loureiro Heitor S. Ramos Pedro Henrique Silva Souza Barros Isadora Cardoso-Pereira Igor V. Ponte Pablo Ximenes Flávio Figueiredo Fabricio Murai Ana Paula Couto da Silva Jussara M. Almeida |
Abstract: | This article proposes a study of the SARS-CoV-2 virus spread and the efficacy of public policies in Brazil. Using both aggregated (from large Internet companies) and fine-grained (from Departments of Motor Vehicles) mobility data sources, our work sheds light on the effect of mobility on the pandemic situation in the Brazilian territory. Our main contribution is to show how mobility data, particularly fine-grained ones, can offer valuable insights into virus propagation. For this, we propose a modification in the SENUR model to add mobility information, evaluating different data availability scenarios (different information granularities), and finally, we carry out simulations to evaluate possible public policies. In particular, we conduct a case study that shows, through simulations of hypothetical scenarios, that the contagion curve in several Brazilian cities could have been milder if the government had imposed mobility restrictions soon after reporting the first case. Our results also show that if the government had not taken any action and the only safety measure taken was the population’s voluntary isolation (out of fear), the time until the contagion peak for the first wave would have been postponed, but its value would more than double. |
Abstract: | Este artigo propõe um estudo sobre a propagação do vírus SARS-CoV-2 e a eficácia das políticas públicas no Brasil. Utilizando fontes de dados de mobilidade agregadas (de grandes empresas de Internet) e refinadas (de Departamentos de Veículos Automotores), nosso trabalho lança luz sobre o efeito da mobilidade na situação de pandemia no território brasileiro. Nossa principal contribuição é mostrar como os dados de mobilidade, especialmente os mais refinados, podem oferecer informações valiosas sobre a propagação do vírus. Para isso, propomos uma modificação no modelo SENUR para adicionar informações de mobilidade, avaliando diferentes cenários de disponibilidade de dados (diferentes granularidades de informação) e, por fim, realizamos simulações para avaliar possíveis políticas públicas. Em particular, realizamos um estudo de caso que mostra, por meio de simulações de cenários hipotéticos, que a curva de contágio em diversas cidades brasileiras poderia ter sido mais amena se o governo tivesse imposto restrições de mobilidade logo após a notificação do primeiro caso. Nossos resultados mostram também que se o governo não tivesse tomado nenhuma atitude e a única medida de segurança tomada fosse o isolamento voluntário da população (por medo), o tempo até o pico de contágio da primeira onda teria sido adiado, mas seu valor seria mais do que o dobro. |
Subject: | Mobilidade residencial Covid-19 Saúde pública - Política governamental - Brasil |
language: | eng |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ICX - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1371/journal.pone.0260610 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/73918 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0260610 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Plos One |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
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