Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/74425
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Davidson da Fonseca Gaspar Veras | pt_BR |
dc.creator | Carlos Fernando Ferreira Lobo | pt_BR |
dc.creator | Leandro Cardoso | pt_BR |
dc.creator | Ricardo Alexandrino Garcia | pt_BR |
dc.creator | Guilherme Francisco do Nascimento Pinto | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-08-20T20:37:13Z | - |
dc.date.available | 2024-08-20T20:37:13Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.issue | 7 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2525-7390 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/74425 | - |
dc.description.abstract | Large Brazilian cities have faced an intense and rapid process of population growth due to the intensification of urbanization processes throughout the second half of the 20th century. As a direct consequence of this process, the spatial forms of these cities have been (re)organized, under the influence of social pressures and the road and transportation system that connects urban "points" and makes spatial accessibility effective. Based on the 2012 "Origin and Destination" survey, this study aims to propose and analyze an Accessibility Indicator for Public Transportation - (AI). The results found show significant regional differences in the level of accessibility to public transportation systems in the city of Belo Horizonte. The information covered can be used to guide decisions by the Government that involve improving the transportation system and the current urban mobility model adopted. | pt_BR |
dc.description.resumo | As grandes cidades brasileiras enfrentaram um intenso e rápido processo de incremento populacional a partir da intensificação dos processos de urbanização ao longo da segunda metade do século XX. Como consequência direta deste processo, as formas espaciais dessas cidades se (re)organizaram, sob influência das pressões sociais e do sistema viário e de transporte que conecta "pontos" urbanos e torna efetiva a acessibilidade espacial. Com base na pesquisa "Origem e Destino" de 2012, esse trabalho tem como objetivo a proposição e análise de um Indicador de Acessibilidade ao transporte coletivo - (IA). Os resultados obtidos indicam sensíveis distinções regionais no nível de acessibilidade aos sistemas de transporte coletivo do município de Belo Horizonte. As informações abordadas podem se constituir em subsídios para balizar decisões do Poder Público que envolvam o aprimoramento do sistema de transporte e do atual modelo de mobilidade urbana adotado. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | FAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | IGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Congresso Luso-brasileiro Para o Planejamento Urbano Regional, Integrado e Sustentável (PLURIS) | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject.other | Acessibilidade | pt_BR |
dc.subject.other | Organização espacial | pt_BR |
dc.subject.other | Transportes coletivos - Belo Horizonte (MG) | pt_BR |
dc.title | Acessibilidade urbana em Belo Horizonte: apontamentos sobre a acessibilidade aos serviços de transporte coletivo municipal | pt_BR |
dc.type | Artigo de Evento | pt_BR |
dc.url.externa | https://fau.ufal.br/evento/pluris2016/files/Tema%203%20-%20Mobilidade%20e%20Transportes/Paper1402.pdf | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-5368-8879 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-7144-9866 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Acessibilidade urbana em Belo Horizonte_ apontamentos sobre a acessibilidade aos serviços de transporte coletivo municipal.pdf | 480.03 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.