Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/81435
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | Educação em presídios: análise da literatura presente no álbum "sobrevivendo no inferno" dos racionais MC's como ferramenta de conscientização e transformação social |
Authors: | Bruna Ingrid de Jesus Silva |
First Advisor: | Aline Magalhães Pinto |
First Referee: | Rodrigo Prado Mudesto |
Second Referee: | Breno Anderson Souza de Miranda |
Abstract: | Este trabalho propõe uma análise da relação entre a educação em presídios e a literatura presente no álbum Sobrevivendo no Inferno dos Racionais MC 's, através da música Diário de um Detento. A educação desempenha um papel crucial na ressocialização e reinserção dos indivíduos encarcerados na sociedade, enquanto a literatura presente nas letras das músicas dos Racionais MC’s é reconhecida como uma poderosa expressão cultural e social das comunidades marginalizadas. Neste estudo, buscaremos abordar aspectos da educação em presídios, a importância da literatura como ferramenta de conscientização e transformação social, e uma análise atenciosa da letra Diário de um Detento, destacando os temas e mensagens que podem contribuir para a reflexão e mudança de comportamento dos indivíduos privados de liberdade. |
Abstract: | The writing of Milan Kundera, a Czech writer in exile in France until his death in 2023, is marked by movement - this assertion is backed up by his novels, the genres the novelist passed through and his personal history. In this sense, this research aims to understand the transformations in Kunderian form over the course of novels originally written in Czech and French. To achieve this, and in accordance with the novels' setting, we set out to establish four word-themes that cross the Kunderian symbolic universe and are fixed as a transitional point: exile, writing, romance and memory. The methodologies defined for this thesis consist of a current reflection on literature in relation to writing in displacement, an understanding of the trajectory of Milan Kundera's literary writing, a contrast between the use of the Czech and French languages, a consideration of the structure of the novel and an understanding of the representation of memory in his literature. The result is a reflection on how this movement influences and becomes a condition for the realization of the novelist's writing beyond the novel and, above all, within it. |
Subject: | Língua portuguesa - Estudo e ensino |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textos |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/81435 |
Issue Date: | 5-Mar-2024 |
Appears in Collections: | Especialização em Língua Portuguesa / Ensino e Gramática |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC Bruna Normalizado[1].pdf | 1.37 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License