Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YMLM4
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | A canção viver de amor de Toninho Horta e Ronaldo Bastos: aspectos composicionais e de performance em um arranjo para trio de oboé, trompa e piano |
Authors: | Herminio Carlos de Almeida |
First Advisor: | Fausto Borem de Oliveira |
First Referee: | Rafael dos Santos |
Second Referee: | Mauricio Freire Garcia |
Abstract: | Estudo sobre aspectos composicionais e de performance decorrentes da transposição da linguagem popular para a erudita no arranjo musical. A referência analítica é um arranjo, de Hermínio Carlos de Almeida, para trio de oboé, trompa e piano, da canção Viver de amor, dos compositores brasileiros Toninho Horta e Ronaldo Bastos. O objetivo geral é ressaltar a legitimidade dessa técnica, não apenas para a exploração de combinações instrumentais inusitadas, mas tambémcomo útil instrumento para a expansão desse tipo de repertório. Os procedimentos metodológicos incluem: 1- Contextualização histórica dos compositores, da obra em questão e de suas gravações; 2- Considerações teóricas sobre a prática de arranjo musical; 3- Edição da leadsheet1 de Viver de Amor, a partir do manuscrito do compositor; 4- Análise formal, harmônica, melódica e rítmica da composição original;5- Estudo comparativo entre a versão original e a versão do arranjo camerístico, tendo em vista as práticas composicionais e de performance decorrentes das duas linguagens musicais, popular e erudita. |
Abstract: | Study about compositional and performance aspects yielded by thetransposition from the popular to erudite musical styles in the trio arrangement for oboe, horn and piano by Hermínio Carlos de Almeida of the song Viver de Amor (1980) by Brazilian composers Toninho Horta and Ronaldo Bastos. It discusses the legitimacy of this procedure, its importance to the development of the repertory integrating both erudite and popular musical traits and to the development of the repertory for non conventional instrumentations. It also discusses structural elements of the original version and the idiomatic writing employed in the arrangement. The methodological procedures encompass: 1- Historical context of the composers, the work and its recordings; 2- Theoretical considerations about the practice of musical arrangements; 3- The electronic edition of Viver de Amor´s leadsheet, based on the authors manuscript; 4- Formal, harmonic, melodic and rhythmic analysis of the original composition; 5- Comparative analysis between the original work and the trio arrangement, with regard to compositional and performance practices akin to the popular and erudite languages. |
Subject: | Música popular Brasil Trios (Oboé, trompa e piano) Partitura e partes |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YMLM4 |
Issue Date: | 28-Apr-2005 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
capa.pdf | 6.69 kB | Adobe PDF | View/Open | |
folha_de_rosto.pdf | 7.36 kB | Adobe PDF | View/Open | |
dedicat_ria_e_agradecimentos.pdf | 7.81 kB | Adobe PDF | View/Open | |
disserta__o_mestrado_herminio_de_almeida.pdf | 1.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.