Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AL7HXB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Joao Pedro Paiva de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Daniel Eduardo Quarantapt_BR
dc.contributor.referee2Felipe de Oliveira Amorimpt_BR
dc.contributor.referee3Marco Antonio Farias Scarassattipt_BR
dc.contributor.referee4Rogerio Vasconcelos Barbosapt_BR
dc.creatorMarcelo Ricardo Villenapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T09:17:23Z-
dc.date.available2019-08-14T09:17:23Z-
dc.date.issued2017-03-02pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-AL7HXB-
dc.description.abstractFrom a theoretical research on two key concepts (listening and referentiality) three types of performative procedures are developed for compositions that seek to establish relationships between soundscapes and musical sounds produced with acoustic means. The concept of referentiality, aided by Intersemiotic Translation and Topical Theory, is used to understand the mechanisms implicit in the compositional act of connecting environmental stimuli with musical materials. The listening and environmental perception is evaluated as a methodology for composition planning, through the Ecological Theory of Perception (James Gibson), Ecological Listening (Eric Clarke) and Sensitive Listening (Marton). The work also accepts contributions from the reflection of the relations between music and the environment present in indigenous cultures (Aztec, kuikuro, kidsêjê, tikmu'un), the study of theoretical writings and / or listening to compositions by: Jonathan Kramer, Olivier Messiaen , Ulises Ferretti, John Cage, Peter Ablinger, Morton Feldman, David Monacchi, Lilian Nakahodo and Mathew Burtney. This theoretical study allows the elaboration of the three performance proposals mentioned above: 1) pieces for traditional acoustic instruments to be performed in a conventional concert situation; 2) pieces to be played through the manipulation of everyday objects, harvested in specific environments; And 3) pieces to be played in specific places, of indeterminate character, in which the flow of musical events is defined at the moment of execution from the listening of the environmental sonorities.pt_BR
dc.description.resumoA partir de uma pesquisa teórica sobre dois conceitos-chaves (escuta e referencialidade) desenvolvem-se três tipos de procedimentos performáticos para composições que buscam estabelecer relações entre paisagens sonoras e sonoridades musicais produzidas com meios acústicos. O conceito de referencialidade, auxiliado pela Tradução Intersemiótica e a Teoria das Tópicas, é empregado para compreender os mecanismos implícitos no ato compositivo de conectar os estímulos ambientais com materiais musicais. A escuta e percepção ambiental são avaliadas como metodologia para o planejamento da composição, através da Teoria Ecológica da Percepção (James Gibson), a Escuta Ecológica (Eric Clarke) e a Escuta Sensível (Marton). O trabalho aceita também contribuições vindas da reflexão das relações entre música e meio ambiente presentes em culturas indígenas (astecas, kuikuro, kidsêjê, tikmuun), do estudo de escritos teóricos e/ou a escuta de composições de: Jonathan Kramer, Olivier Messiaen, Ulises Ferretti, John Cage, Peter Ablinger, Morton Feldman, David Monacchi, Lilian Nakahodo e Mathew Burtney. Este estudo teórico possibilita a elaboração das três propostas performáticas acima referidas: 1) peças para instrumentos acústicos tradicionais a serem executadas em situação convencional de concerto; 2) peças para serem tocadas através da manipulação de objetos do cotidiano, colhidos em meio ambientes específicos; e 3) peças para serem tocadas em locais específicos, de caráter indeterminado, em que o fluxo de eventos musicais é definido no momento da execução a partir da escuta das sonoridades ambientais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjecttranscriaçãopt_BR
dc.subjectpaisagem sonorapt_BR
dc.subjectecologia acústicapt_BR
dc.subjectescuta ecológicapt_BR
dc.subjectescuta sensívelpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherSons musicaispt_BR
dc.subject.otherPaisagem sonorapt_BR
dc.subject.otherComposição (Musica)pt_BR
dc.titleEscuta e referencialidade. Composição em diálogo com o meio ambientept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_marcelo_villena_escuta_e_referencialidade_composi_ao_em_dialogo_com_o__meio_ambiente.pdf93.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.