Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-ANJR53
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Daniel Wolffpt_BR
dc.contributor.referee2Silvina Luz Mansillapt_BR
dc.contributor.referee3Guilherme Caldeira Loss Vincenspt_BR
dc.contributor.referee4Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.creatorFernando Araujo de Paulapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T03:24:19Z-
dc.date.available2019-08-12T03:24:19Z-
dc.date.issued2017-03-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-ANJR53-
dc.description.abstractThe research object of this thesis is a collection of autograph manuscripts containing guitar duets written in August of 1970 by Brazilian composer Francisco Mignone. These works (1ª Valsa Brasileira, 2ª Valsa Brasileira, Canção, Lundu and Quatro Peças Brasileiras), which we called the Buenos Aires Manuscripts, belong to Martínez Zárate collection housed at the National Institute of Musicology "Carlos Vega" in the Argentine capital. Most of these works have remained unknown to the musical and academic communities until its recent discovery. Our approach to these works followed three main research lines: musicological, interpretative and editorial. From the musicological point of view, we were primarily interested in the circumstances surrounding their composition, especially because they afforded us a more refined and detailed look at a crucial moment for Mignone's guitar work, which was his (re)discovery of the instrument in July of 1970. Our approach to the interpretation of the works contained in the Buenos Aires Manuscripts was based on analyses of recorded performances of several of them by the composer himself at the piano. This methodological approach situated this part of our research in the field of performance practices studies, which prompted a reflection on the justifications and validity of this type of study in view of the current debate about interpretation and the role of the performer. Finally, we presented our bases for the preparation of performance editions of the pieces, which was anchored in analyses of the procedures that Mignone himself used when elaborating his versions for guitar duo of these works, almost all of them composed originally for the piano. The conceptual framework for our editing work was built on the examination of the ideas of musical and textual philologists, in an attempt to establish the limits of the editors interventions, which, we concluded, are conditioned by the realization that editing is, ultimately, an interpretative, and thus subjective enterprise.pt_BR
dc.description.resumoO objeto de estudo desta tese é uma coleção de manuscritos autógrafos contendo obras para duo de violões escritas pelo compositor Francisco Mignone em agosto de 1970. Composta, majoritariamente, de obras que permaneceram ignoradas pela comunidade musical e acadêmica até sua recente descoberta, a coleção, que denominamos de Manuscritos de Buenos Aires, está depositada no Instituto Nacional de Musicología Carlos Vega, na capital argentina. Tratamos desse corpus sob três pontos de vista principais: musicológico, interpretativo e editorial. Do ponto de vista musicológico, ocupamo-nos principalmente das circunstâncias de surgimento das obras, especialmente por nos propiciarem um olhar mais refinado e aprofundado sobre um momento crucial para a obra violonística de Mignone, que foi a (re)descoberta do instrumento pelo compositor em julho de 1970. A interpretação das obras contidas nos Manuscritos de Buenos Aires foi tratada com base em análises de gravações de várias delas feitas pelo próprio compositor ao piano. Essa metodologia situou essa parte do trabalho no campo dos estudos das práticas interpretativas, o que suscitou uma discussão sobre as justificativas e a validade desse tipo de estudo em vista das discussões sobre a intepretação e o papel do performer. Finalmente, apresentamos as bases do nosso trabalho na preparação de edições de performance das peças, ancorado em análises dos procedimentos que o próprio Mignone utilizou ao elaborar versões para duo de violões dessas obras a partir de seus originais para piano. Nossas edições foram alicerçadas em uma discussão dos pressupostos conceituais do trabalho editorial, na qual, colocando em diálogo filólogos musicais e textuais, buscamos estabelecer os limites da atuação do editor no exercício dessa atividade que se mostrou ser, em última análise, de caráter eminentemente interpretativo e, portanto, subjetivo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectViolãopt_BR
dc.subjectFrancisco Mignonept_BR
dc.subjectInterpretaçãopt_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subjectEdição musicalpt_BR
dc.subjectDuo de violõespt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleFrancisco Mignone e os Manuscritos de Buenos Aires: contexto histórico, interpretação e edição de obras para duo de violões recém-descobertas.pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_fernando_ara_jo.pdf32.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.