Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DZHZU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marisa Antonini Ribeiro Bastospt_BR
dc.contributor.referee1Raissa Silva Souzapt_BR
dc.creatorRenato Freitas Urzedopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T13:38:23Z-
dc.date.available2019-08-10T13:38:23Z-
dc.date.issued2012-01-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DZHZU-
dc.description.abstractThe way education is being conducted may represent an obstacle to the acquisition of theability to think, reflect and make decisions, face problems in influencing the practice of nursing process. The aim of this study was to analyze the use of questioning as a new trend in the pedagogical training of nursing in order. It consists of a descriptive and exploratory research through a literature review studyintegrative, which consists of a specific method of literature review. Of the 12 articles found in the research were selected for study design in which it was concluded that the method when applied problem-solving promotes major changes in the conceptions andpedagogical relationships, such as the appreciation of the knowledge brought by thestudent, the reality is the starting point to build the knowledge, skills, values and attitudes,stimulating the search for solutions to the problems in order to transform reality by the subject, which we believe is exceptional for the reality of nursing. The problem-based education is one of the possible approaches to the professional is formed within the academy as opposed to the fragmentation of self-knowledge of the biomedical model,development of intellectual skills of observation, analysis, understanding and extrapolation, exchange and cooperation with other members of the group, conflict resolution as anatural ingredient of the learning group and the teacher's status not unlike the status of the student, so it is hoped with this study, strengthen the use of this method.pt_BR
dc.description.resumoA forma como vem sendo conduzido o ensino pode representar um obstáculo para a aquisição das habilidades de pensar, refletir e tomar decisões, influenciando no enfrentamento dos problemas da prática do Processo de Enfermagem. O objetivo deste estudo foi analisar o uso da problematização como nova tendência pedagógicas na formação dos profissionais de enfermagem. Trata-se de uma revisão integrativa, que consiste em um método específico de revisão de literatura. Dos artigos encontrados em pesquisa 12 foram selecionados para a realização do presente estudo em que foi possível concluir que o método problematizador quando aplicado promove mudanças importantes nas concepções e relações pedagógicas, como: a valorização do conhecimento trazido pelo educando; a realidade sendo ponto de partida para a construção do conhecimento, habilidades, valores e atitudes; o estímulo à busca de soluções dos problemas, visando à transformação da realidade pelo sujeito, o que acreditamos ser excepcional para a realidade dos profissionais de enfermagem. A educação problematizadora é uma das abordagens possíveis para que o profissional seja formado no seio da academia em contraposição à fragmentação do conhecimento próprio do modelo biomédico, desenvolvimento das habilidades intelectuais de observação, análise, compreensão e extrapolação; intercâmbio e cooperação com os demais membros do grupo; superação de conflitos como ingrediente natural da aprendizagem grupal e status do professor não diferente do status do aluno, de forma que espera-se com esse estudo, fortalecer a utilização deste método.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProblematizaçãopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectFormaçãopt_BR
dc.subjectMetodologiapt_BR
dc.subject.otherEducação Continuada em Enfermagempt_BR
dc.titleAs contribuições da metodologia problematizadora para a formação em enfermagempt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
renato_ficha_aprov_15_03.pdf280.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.