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dc.contributor.advisor1Fernando Selmar Rocha Fidalgopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Eucidio Pimenta Arrudapt_BR
dc.contributor.referee1Daisy Moreira Cunhapt_BR
dc.contributor.referee2Ronaldo Marcos de Lima Araujopt_BR
dc.creatorMarcela Rosa de Lima Machadopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T23:56:21Z-
dc.date.available2019-08-11T23:56:21Z-
dc.date.issued2015-08-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A7VLUD-
dc.description.abstractThis thesis analyzes the expansion policies of Vocational Education programs in Brazil and the role that Distance Education has in this context. This analysis will be achieved by the examination of a course offered through the E-Tec Network (Rede e-Tec) in a federal public institution. Specifically, this courses guidelines and formational practices will be examined. The research present in this thesis was developed around three parameters: the trajectory of the Technical and Technological Vocational Education programs in Brazil beginning in 1990 and their expansion policies that were initiated in 2007; Distance Education and its incorporation in the scope of Public Policies for Vocational and Technological Education; and the implementation of the E-Tec Network (Rede e-Tec) in a federal public institution. The quantitative nature of this empirical research was conducted in an institution which adopted the E-Tec Brazil Program in 2008 and which is also traditionally known for its vocational high-school level course offerings in Brazil. Based on the interviews conducted, it was noticed that there was an arduous and complex implementation process which involved prejudice and intra-institutional disputes. In regards to the Environmental Sciences course, the interviews demonstrate that this course was developed with the goal of fulfilling the demands of the local labour market for specialized professionals, and not much room was left for integral human formation. The interviews with the instructors showed many flaws in the technical training process of the docent body, which ended up resulting in the transposition of physical classroom practices to E-Learning practices. Additionally, other problems with this specific course that were pointed out are related to the lack of appropriate laboratories, communication issues with the course coordination staff and the tardiness of grant pay-outs and/or not receiving payment for grants et all. Based on the theoretical and empirical studies done in this project, it was possible to establish that distance learning high-school level Technical Vocational Education in Brazil is configured by a political strategy that has as its basis a restricted concept of democracy. The level of democracy that these programs claim to have refers only to giving the constituents access to these programs. It does not take into account the structural and pedagogical conditions that would allow students to remain in these programs nor the level of quality assurance necessary for students to achieve insertion in privileged positions in the marketplace.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação analisa as políticas de expansão da Educação Profissional no Brasil e o papel que a Educação a Distância ocupa nesse contexto, no escopo das diretrizes e práticas formativas de um curso ofertado por meio da Rede e-Tec em uma instituição pública federal. A pesquisa foi desenvolvida em torno de três eixos: a trajetória da Educação Profissional Técnica e Tecnológica no Brasil a partir de 1990 e sua política de expansão iniciada em 2007; a Educação a Distância e sua incorporação no âmbito das Políticas Públicas de Educação Profissional e Tecnológica; e a implementação da Rede e-Tec em uma instituição pública federal. A pesquisa empírica de natureza qualitativa foi realizada em uma instituição tradicionalmente reconhecida pela oferta de cursos técnicos de nível médio no Brasil, e que adotou o Programa e-Tec Brasil a partir de 2008. A partir das entrevistas realizadas, foi constatado um árduo e complexo processo de implementação, envolvendo preconceitos e disputas intra-institucionais. Com relação ao curso de Meio Ambiente, as entrevistas demonstraram que o curso foi desenvolvido com o objetivo de atingir as demandas de formação das regiões onde os polos estão localizados, não havendo muito espaço para perspectivas humanísticas na grade curricular. As entrevistas com os professores apontaram falhas nos processos de capacitação do corpo docente, que acabou resultando na transposição das práticas do presencial para EaD, atitude reconhecida pelos próprios docentes como equivocada. Outros problemas apontados são relacionados à ausência de laboratórios específicos, problemas de comunicação com a coordenação e atrasos e/ou não recebimento de bolsas. A partir do estudo teórico e empírico realizado no presente trabalho foi possível constatar que a Educação Profissional Técnica de Nível médio a distância configura-se em uma estratégia política que tem como base um conceito de democracia restrito. A democratização proclamada por estes programas se refere simplesmente ao acesso, sem levar em conta as condições estruturais e pedagógicas que permitiriam a permanência dos estudantes, e a qualidade requerida para que estes alcançassem a inserção em lugares privilegiados no mercado de trabalho.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação a Distânciapt_BR
dc.subjectRede e-Tec Formação do Trabalhadorpt_BR
dc.subjectPolíticas Públicaspt_BR
dc.subjectEducação Profissionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino profissional Brasilpt_BR
dc.subject.otherEducação para o trabalhopt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleO papel da educação a distância na expansão da educação profissional no Brasil: diretrizes e práticas de formação dos trabalhadores através da Rede e-Tecpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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