Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A8SHHN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marta Araujo Tavares Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee1Ricardo Rodrigues Barbosapt_BR
dc.contributor.referee2Rodrigo Baroni de Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee3Claudio Paixao Anastacio de Paulapt_BR
dc.creatorLudmylla Oliveira Soarespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T08:33:26Z-
dc.date.available2019-08-11T08:33:26Z-
dc.date.issued2015-12-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A8SHHN-
dc.description.abstractThis research aims to investigate the potential for using the Web 2.0 principles and tools - that enable collaboration and collective intelligence - in the organizational knowledge management. In addition, as an applied research, we aim to propose guidelines for the incorporation of these principles and tools to a corporate performance management software, thus stimulating collaborative practice and collective intelligence. The starting question for the research was: How could the web 2.0 collaboration tools be assessed according to the perspective of the organizational knowledge management processes? The theoretical background includes the knowledge management in the era of collaboration; new ways of collaboration; the Web 2.0 principles and tools, organizational knowledge management and the Web 2.0, the Enterprise 2.0 and some Web 2.0 initiatives in organizations. In the methodological procedure, a qualitative approach involving the assessment of new ways of collaboration and interaction was used. The tool survey for further selection was carried out by means of document analysis, in several sources, including printed documents, websites, software, applications, images, tutorials and videos. The 10 selected tools were experimented, taking into consideration the following analysis factors: the collaboration criteria, based on the 3C Collaboration Model, and the essential processes of knowledge management, identified by Probst, Raub and Romhardt (2002). The results of the experimentation of the tools describe the dynamics of the operation of all of them, which collaboration criteria were met, the potential impact on knowledge management and the guideline for the application of the Web 2.0 principles and tools to a management software, taking into account the goal to stimulate collaborative practice in organizations. In conclusion, the Web 2.0 principles and tools are capable of generating an impact on organizational knowledge management and also empower users to, in turn, add value to applications, based on the Architecture of Participation.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa visa investigar as potencialidades da adoção dos princípios e ferramentas da Web 2.0 - que viabilizam a colaboração e a inteligência coletiva - na gestão do conhecimento organizacional. E ainda, como pesquisa aplicada, propor diretrizes para a incorporação desses princípios e ferramentas a um software de gestão por resultados, estimulando, assim, a prática colaborativa e a inteligência coletiva. A pergunta de partida para a pesquisa foi: como as ferramentas de colaboração da Web 2.0 podem ser avaliadas na perspectiva dos processos de gestão do conhecimento organizacional? A fundamentação teórica contempla a gestão do conhecimento na era da colaboração; as novas formas de colaboração; os princípios e ferramentas da Web 2.0, a gestão do conhecimento organizacional e a Web 2.0, a Empresa 2.0 e algumas iniciativas Web 2.0 em organizações. No procedimento metodológico, foi adotada uma abordagem qualitativa, envolvendo a avaliação das novas formas de colaboração e interação. O levantamento das ferramentas para posterior seleção foi realizado por meio da análise documental, em diversas fontes, incluindo documentos impressos, sites, software, aplicativos, imagens, tutoriais e vídeos. As 10 ferramentas selecionadas foram alvo de experimentação, tendo como fatores de análise os critérios de colaboração, fundamentados no Modelo 3C de Colaboração, e os processos essenciais da gestão do conhecimento, identificados por Probst, Raub e Romhardt (2002). Os resultados da experimentação das ferramentas descrevem a dinâmica de funcionamento de cada uma delas, quais critérios de colaboração foram atendidos, o impacto potencial na gestão do conhecimento e a diretriz para aplicação dos princípios e ferramentas da Web 2.0 a um software de gestão, levando em conta o objetivo de estimular a prática colaborativa nas organizações. Conclui-se que os princípios e ferramentas da Web 2.0 são capazes de gerar impacto na gestão do conhecimento organizacional e, ainda, atribuir poder aos usuários que, por sua vez, agregam valor às aplicações, a partir da arquitetura de participação.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectColaboraçãopt_BR
dc.subjectGestão do conhecimento organizacionalpt_BR
dc.subjectSoftwarept_BR
dc.subjectWeb 20pt_BR
dc.subjectCooperaçãopt_BR
dc.subject.otherInteligência coletivapt_BR
dc.subject.otherGestão do conhecimentopt_BR
dc.subject.otherCiência da Informaçãopt_BR
dc.subject.otherWeb 20pt_BR
dc.titleO estímulo à prática colaborativa: o impacto da Web 2.0 na gestão do conhecimento organizacionalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_ludmylla_soares_v._p_s_defesa_completa.pdf4.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.