Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A8ZM9F
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vera Regina Veiga Francapt_BR
dc.contributor.referee1Marcio de Vasconcellos Serellept_BR
dc.contributor.referee2Paula Guimarães Simõespt_BR
dc.creatorBruno Menezes Andrade Guimarãespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T12:50:05Z-
dc.date.available2019-08-10T12:50:05Z-
dc.date.issued2016-02-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A8ZM9F-
dc.description.abstractThis work aims to understand the ways in wich some videos from the internet humor channel, Porta dos Fundos, appropriate christian dogmas and practices and tension them over polemical and contemporary questions. Said so, the first chapter looks to christianism trying to understand how it suffered certain displacement, lost partof the authority in its hegemonic speech and branched itself in new religious movements towards the phenomenon called secularization. The second chapter characterizes building elements of comicalness, tells the history of laughter in different times and points out a discussion over satire, parody and irony, literary genres and processes used in humors behalf. The mentioned triad is a reading key to identify theshape of the twelve videos analised. The analytical script is based on the concept of framework and interactive situational approach, that allows us to identify the framing alternation, roles estabilished and the conflicts highlighted in the channels videos. As a result we understand that the corpus does not criticizes christianism itself, but the way itis imposed and the controversial catholic and [neo]pentecostal leadershipspt_BR
dc.description.resumoEste trabalho busca compreender de quais maneiras alguns vídeos do canal de humor para a internet, Porta dos Fundos, apropria-se de práticas e dogmas da religião cristã e os tensiona a partir de questões polêmicas e contemporâneas. Dito isso, o primeiro capítulo olha para o cristianismo com vistas a entender como ele sofreu certodeslocamento, perdeu parte da autoridade de seu discurso hegemônico e se ramificou em novos movimentos religiosos frente ao fenômeno denominado secularização. O segundo capítulo caracteriza elementos constituidores da comicidade, tece uma retomada histórica do riso em diferentes épocas e pauta uma discussão sobre sátira, paródia e ironia, gêneros e recursos literários utilizados a serviço do humor. A tríade échave de leitura para identificarmos o formato dos doze vídeos selecionados para análise. O roteiro analítico é baseado no conceito de enquadramento e na abordagem situacional interativa, que nos permite identificar as alternâncias de quadros, os papéisestabelecidos e os conflitos evidenciados nos vídeos do canal. Como resultado, entendemos que o corpus não traça uma crítica ao cristianismo em si, mas à forma como ele é imposto e à liderança controversa de igrejas católicas e [neo]pentecostais em diversos aspectos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPorta dos Fundospt_BR
dc.subjectReligiãopt_BR
dc.subjectCristianismopt_BR
dc.subjectInternetpt_BR
dc.subjectHumorpt_BR
dc.subject.otherReligiãopt_BR
dc.subject.otherCristianismopt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherInternetpt_BR
dc.subject.otherHumorismopt_BR
dc.titleO riso bate à porta: o humor de "Porta dos Fundos" e a crítica à religiosidade cristã contemporâneapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_bruno_menezes_andrade_guimaraes.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.