Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-954N8G
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Soares Neves Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Verlaine Freitaspt_BR
dc.contributor.referee3Douglas Garcia Alves Juniorpt_BR
dc.contributor.referee4Henry Martin Burnett Juniorpt_BR
dc.creatorSara Juliana Pozzer da Silveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T23:51:07Z-
dc.date.available2019-08-11T23:51:07Z-
dc.date.issued2012-03-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-954N8G-
dc.description.abstractThis dissertation deals with Theodor W. Adornos philosophical position concerning the grounding of philosophical knowledge and its relationship to aesthetics. For this purpose, it approachs this authors criticism to the philosophical positions that still depend on the truths concept of tradition as adequacy and hipostatize the realm of reflection, proposing a group of principles, concepts or axioms, as independent of the historically determined content and also seeks to ground such content in the aforementioned manner. To oppose to this way of dealing with knowledge and to obtain a kind of knowledge which be in intrinsic mediation with the content, the dissertation aims to demonstrate that Adorno proposes another knowledges model and that this model is only possible starting from the philosophical reflection about art. Key-words: grounding, knowledge, aesthetics, art.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho trata da posição filosófica de Theodor W. Adorno acerca da fundamentação do conhecimento filosófico e a relação desta com a estética. Para tal, abordaremos as críticas do referido autor às posições filosóficas que - ainda dependentes do conceito de verdade como adequação da tradição - hipostasiam um âmbito da reflexão, propondo um conjunto de princípios, conceitos ou axiomas, como independentes do conteúdo, historicamente determinado, e, mais que isto, fundamentando tal conteúdo. Para opor-se a este modo de tratar o conhecimento e conseguir um conhecimento em intrínseca mediação com o conteúdo, a tese demonstrará que Adorno propõe outra forma de conhecimento e que esta só é possível a partir da reflexão filosófica sobre a arte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConhecimentopt_BR
dc.subjectFundamentaçãopt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherAdorno, Theodor W, 1903-1969pt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.subject.otherEstéticapt_BR
dc.titleA arte e o segundo giro copernicano na Filosofia de Theodor W. Adornopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_sara_juliana_pozzer_da_silveira.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.