Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9RPPQV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Katia Ferreira Costa Campospt_BR
dc.contributor.referee1Marlene Azevedo Magalhaes Monteiropt_BR
dc.creatorDaniele Chaves Serrapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T10:39:30Z-
dc.date.available2019-08-14T10:39:30Z-
dc.date.issued2014-05-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9RPPQV-
dc.description.abstractHe process of humanization in the school environment opens up new perspectives for the work of nurses. There is a lack of discussion on the topic Brazil however the specimen health is focused on the biomedical paradigm. The implementation of the School Health Program (PSE) promotes articulation between school and health unit, and the Family Health Strategy (FHS) allows nurses to act as an agent of transformation of the school as educators sustainable spaces. Thus, this work aims to identify the prospects for nurses on the process of humanization in the school environment. To this end, an integrative review was used along the Virtual Health Library specifically in the databases of the Latin American and Caribbean Literature - LILACS Database nursing BDENF, and collects SUS Brazil. With this, 14 productions that have been identified approach to the subject. The results showed that the process of humanization requires school nurses actions broadly, including skills and competencies beyond the hegemonic model returned to the hospital. However, one has to highlight the lack of specific studies in this area of knowledge, which complicates the discussion. Thus, we suggest future studies to equip nurses who work in the school setting techniques, strategies and dynamics to promote humanization in the school environment.pt_BR
dc.description.resumoO processo de humanização no ambiente escolar abre novas perspectivas para a atuação do enfermeiro. Entretanto existe carência de discussão sobre o tema no Brasil cujo modelo de saúde encontra-se centrado no paradigma biomédico. A implantação do Programa Saúde na Escola (PSE) promove a articulação entre escola e unidade de saúde, sendo que a Estratégia Saúde da Família (ESF) permite ao enfermeiro atuar como agente de transformação da escola enquanto espaços educadores sustentáveis. Dessa forma, esse trabalho tem por objetivo Identificar as perspectivas para o enfermeiro diante do processo de humanização no ambiente escolar. Para tanto, foi utilizada uma revisão integrativa junto a Biblioteca Virtual de Saúde (BVS) especificamente nos bancos de dados da Literatura Latino Americana e do Caribe LILACS, Base de dados em enfermagem BDENF, e Coleciona SUS Brasil. Com isso, foram identificadas 14 produções que possuem aproximação ao tema. Os resultados evidenciaram que o processo de humanização da escola requer a atuação do enfermeiro de forma ampla, incluindo habilidades e competências que ultrapassem o modelo hegemônico voltado ao ambiente hospitalar. Entretanto, há de se destacar a carência de estudos específicos nessa área de conhecimento, o que dificulta a discussão. Dessa forma, sugere-se futuros estudos para instrumentalizar o enfermeiro que atua no ambiente escolar de técnicas, estratégias e dinâmicas para a promoção da humanização no ambiente escolar.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma Saúde na Escola (PSE)pt_BR
dc.subjectEnfermeiro escolarpt_BR
dc.subjectHumanizaçãopt_BR
dc.subjectEstratégia Saúde da Família (ESF)pt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleHumanização no ambiente escolar: perspectivas para a enfermagempt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_ap_s_banca_de_daniele_chaves.pdf208.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.