Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9WEUYE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.referee1Luiz Camillo Dolabella Portella Osorio de Almeidapt_BR
dc.contributor.referee2Noeli Rammept_BR
dc.contributor.referee3Virginia de Araujo Figueiredopt_BR
dc.contributor.referee4Giorgia Cecchinatopt_BR
dc.creatorRachel Cecília de Oliveira Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T23:04:15Z-
dc.date.available2019-08-11T23:04:15Z-
dc.date.issued2014-02-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9WEUYE-
dc.description.abstractThis thesis is based on three questions about art that are commonplaces, and precisely because they seem obvious, are often overlooked. The questions point and call into discussion the changes that occurred in art world in the last century that resulted in what is known today as contemporary art. They are, respectively, the questioning of technical skill, the dematerialization of the object and the questioning of aesthetic experience. The analysis of the issues raised by each of them is carried out by two different points of view, the Arthur Dantos and the Vilém Flussers. With the election of the most fruitful solutions of each, a conclusion is drawn from the proposition that everything can become art. The intent is to propose a way of understanding the world of contemporary art, without forgetting that the plurality characteristic of artistic manifestations should be also part of its philosophy. Therefore, this thesis starts from the realization of pluralism and presents a reading that emphasizes its benefits and contributions to the way of making and experiencing art today.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese parte de três questões sobre a arte que são lugares comuns, e, justamente por parecerem óbvias, são, muitas vezes, negligenciadas. As questões apontam e colocam em discussão as modificações que ocorreram no universo da arte no último século, e que resultaram no que se denomina hoje como arte contemporânea. Elas são, respectivamente, o questionamento da habilidade técnica, a desmaterialização do objeto e o questionamento da experiência estética. A análise dos problemas levantados por cada uma é realizada a partir de dois pontos de vista diferentes, o de Arthur Danto e o de Vilém Flusser. Elegendo as soluções mais profícuas de cada filósofo, uma conclusão é elaborada tendo como premissa a afirmação de que tudo pode vir a ser arte. O objetivo é propor um modo de compreender o universo da arte atual, sem esquecer que a pluralidade característica das manifestações artísticas deve ser parte, também, de sua filosofia. Portanto, esta tese parte da constatação do pluralismo e apresenta uma leitura que enfatiza seus benefícios e contribuições para o modo de fazer e experimentar arte hoje.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOntologiapt_BR
dc.subjectArthur Danto e Vilém Flusserpt_BR
dc.subjectHabilidade Técnicapt_BR
dc.subjectExperiência Estéticapt_BR
dc.subjectDesmaterializaçãopt_BR
dc.subjectPluralismopt_BR
dc.subject.otherArte modernapt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherPluralismopt_BR
dc.subject.otherEstéticapt_BR
dc.titleTrês questões sobre a arte contemporâneapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_rachel_costa.pdf4.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.