Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARRHA5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Wagner Ahmad Auarekpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Diogo Alves de Faria Reispt_BR
dc.contributor.referee1Samira Zaidanpt_BR
dc.contributor.referee2Filipe Santos Fernandespt_BR
dc.creatorDeusdete Viana Baiãopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T02:40:53Z-
dc.date.available2019-08-12T02:40:53Z-
dc.date.issued2017-01-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARRHA5-
dc.description.abstractThe present dissertation aims to identify which aspects present in the speeches of students failed in the sixth grade of Elementary School II indicate their looks on their school trajectories in Mathematics, according to the literature studied. In order to understand the students' perception of their trajectories and their relationships with failure situations in school and in school Mathematics, the researcher relied on theoreticians such as Bernard Charlot, Miguel Arroyo and Emilio Fanfani, who study the determinants of this failure and the profile of the students who have arrived at school in our day. In addition to these authors, studies in the area of Mathematics Education also are focused on what has been determining the failure of several children and young people specifically in this discipline. Data were constructed using various instruments such as field diary, interview, questionnaire and audio recording. The research is qualitative, as it seeks to investigate the phenomena in all their complexity, and the researcher sought to analyze the data very carefully and not interfere in the subjectivity of the subjects involved. In the course of this work, the studies provided the researcher, among other things, to create three categories to be analyzed: the relationship with the other, which was constituted by teachers, colleagues and family; the relation with the place, represented by the school; and, finally, the relationship with mathematical knowledge. This study pointed out that such relationships were inaccurate, truncated, deficient, etc., and, as a result, the School Institution, for not having known in many moments how to deal with these students in the classroom, eventually led them to a trajectory of failure in school, and specifically in Mathematics. The researcher concludes by pointing out that this work has much to contribute, since it deals with a challenging theme for many Brazilian schools, not only those belonging to public networks, but also those of private networks, showing possible ways to be traced by the school institution, together with their teachers, so that their students have a successful trajectory.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação tem como propósito identificar que aspectos presentes nas falas de estudantes reprovados no sexto ano do Ensino Fundamental indicam os olhares destes sobre as suas trajetórias escolares na disciplina Matemática, de acordo com a literatura estudada. Para compreender a percepção desses alunos acerca de suas trajetórias e das relações destas com as situações de fracasso na escola e na Matemática escolar, o pesquisador apoiou-se em teóricos como Bernard Charlot, Miguel Arroyo e Emílio Fanfani, que estudam os condicionantes desse dito fracasso escolar e o perfil dos alunos que têm chegado à escola em nossos dias. Além desses autores, também servem como base para o trabalho estudos na área da Educação Matemática que focam o que vem determinando o fracasso de várias crianças e jovens especificamente nessa disciplina. Os dados foram construídos por meio de vários instrumentos, como diário de campo, entrevista, questionário e gravação de áudio. A pesquisa é de cunho qualitativo, pois busca investigar os fenômenos em toda a sua complexidade, tendo o pesquisador procurado analisar os dados com bastante cuidado e não interferir na subjetividade dos sujeitos envolvidos. No decorrer deste trabalho, os estudos proporcionaram ao pesquisador, dentre outras coisas, criar três categorias a serem analisadas: a relação com o outro, que foi constituída pelos professores, colegas e família; a relação com o lugar, representada pela escola; e, por fim, a relação com o conhecimento matemático. Este estudo apontou que tais relações foram imprecisas, truncadas, deficientes, etc., e, com isso, a Instituição Escolar, por não ter sabido em muitos momentos como lidar com esses alunos na sala de aula, acabou por conduzi-los a uma trajetória de fracasso na escola e, especificamente, na Matemática. O pesquisador conclui salientando que este trabalho tem muito a contribuir, pois trata de um tema desafiador para muitas escolas brasileiras, não só aquelas pertencentes às redes públicas, como também as das redes privadas, mostrando possíveis caminhos a serem trilhados pela Instituição Escolar, juntamente com seus professores, para que seus alunos tenham uma trajetória de sucesso.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMatemática escolarpt_BR
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subjectTrajetória de fracassopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleUm olhar de alunos reprovados sobre suas trajetórias escolares na Matemáticapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
educacaodocencia_deusdetevianabaiao_dissertacaomestrado.pdf1.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.