Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B2XKSK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leonardo Hipolito Genaro Figolipt_BR
dc.contributor.referee1Isabel Santana de Rosept_BR
dc.contributor.referee2John Cowart Dawseypt_BR
dc.creatorPamilla Vilas Boas Costa Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T00:05:38Z-
dc.date.available2019-08-10T00:05:38Z-
dc.date.issued2017-05-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B2XKSK-
dc.description.abstractThe dissertation presents a study around the performances of the batuque, located in the municipality of Ponto Chique in the north of Minas Gerais, and its implications for the culture category, for the local politics, and for the devenir quilombola of the group. Field research was conducted in the years 2015 and 2016 and incorporates data from an experience prior to the master's degree. The text proposes to discuss categories, models and montage of the performances of the batuqueiros against a process of change of status in which a practice initially considered as thing of weak people happens to become a strong, root culture. Through the dialogue with authors of contemporary anthropological and performance theories, we discuss notions such as representation, culture, music, theatricality, and drama. We verified that, instead of being subordinated to a fixed view of culture and tradition itself, the batuqueiros, through their representations or performances, open themselves to the condition of virtuality and mobility, invigorating social life. The batuque as a performance is invention, action, and repetition; the different forms of representation are possibilities of materialization of this fluid space where the vazanteiro culture is based.pt_BR
dc.description.resumoA dissertação apresenta um estudo em torno das performances do batuque, localizado no município de Ponto Chique no norte de Minas Gerais, e suas implicações para a categoria cultura, para a política local e para o devir quilombola do grupo. A pesquisa de campo foi realizada nos anos de 2015 e 2016 e também incorpora dados de uma experiência anterior ao mestrado. O texto propõe discutir categorias, modelagens e montagens das performances dos batuqueiros diante de um processo de mudança de status na qual uma prática incialmente considerada como coisa de gente fraca passa a se tornar uma cultura forte, cultura de raiz. A partir do diálogo com autores da teoria antropológica contemporânea e da teoria da performance, discute-se noções como representação, cultura, música, teatralidade, drama. Constatou-se que, ao invés de se subordinar a uma visão fixa da cultura e acerca da própria tradição, os batuqueiros, por meio de suas representações ou performances, abrem-se para a condição de virtualidade e mobilidade dinamizando a vida social. O batuque como performance é invenção, ação, repetição, as diferentes formas de representação são possibilidades de materialização desse espaço fluido onde se assenta a cultura vazanteira.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBatuquept_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subjectCultura vazanteirapt_BR
dc.subject.otherAntropologiapt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.titleA vida é um remanso: performance, cultura e política no batuque de Ponto Chique (MG)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_p_milla_vilas_boas_final_para_dep_sito.pdf3.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.