Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECJS-7N4HP3
Type: Dissertação de Mestrado
Title: A família e a criança/adolescente com TDAH: Relacionamento social e intrafamiliar
Authors: Vania Lucia de Morais Ribeiro
First Advisor: Janete Ricas
First Co-advisor: Jose Carlos Cavalheiro da Silveira
First Referee: Bruno José Barcellos Fontanella
Second Referee: Juliana Gurgel Giannetti
Abstract: O quadro sintomático do indivíduo com Transtorno de Déficit de Atenção/ Hiperatividade (TDAH) é resultado de múltiplos fatores biológicos e ambientais que interagem e se influenciam mutuamente, levando a um padrão único de funcionamento. A dinâmica entre as variáveis familiares e o TDAH da criança sofre a influência das características genéticas compartilhadas entre pais e filhos e a disfunção familiar tem sido um fator evidenciado nas pesquisas com estas famílias. Realizou-se um estudo descritivo no qual utilizou-se a metodologia qualitativa a fim de analisar o discurso das famílias de crianças e adolescentes portadores de TDAH, com o objetivo de identificar as crenças e as atitudes dos pais para com seus filhos, visando compreender melhor a maneira como este transtorno é percebido pela família e como isso interfere em suas atitudes para com as crianças/ adolescentes. A amostra constituiu-se de 18 pais/mães de crianças e adolescentes com TDAH em atendimento no Ambulatório de Déficit de Atenção (AMBDA) no Hospital das Clínicas da UFMG e a coleta dos dados foi realizada através de grupos focais e entrevistas semi-estruturadas, entre junho e agosto de 2007. Para a análise dos dados foram utilizados recursos da Análise do Discurso e a interpretação dos dados foi realizada sob o enfoque construtivista. Como resultado, encontramos que as muitas dificuldades enfrentadas no cotidiano destas famílias geram em seus membros distorções e crenças disfuncionais que têm grande impacto em sua saúde psíquica, assim como em suas relações afetivas e sociais, agravando os sintomas do transtorno. Identificamos também a ocorrência de maus tratos físicos, abuso emocional e negligência contra as crianças dentro e fora da família. Entre os fatores que contribuem para o agravamento da problemática familiar destacam-se o despreparo dos sistemas de saúde e educação para dar atendimento adequado a esta população. Como medidas de atendimento e de prevenção à violência contra estas crianças recomendamos orientação e tratamento para os pais, treinamento das equipes de saúde que lidam com esta população, especialmente os pediatras, e intervenção junto às escolas visando informar e preparar os profissionais de educação para lidar com o TDAH.
Abstract: The symptomatic view of an individual with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is a result of multiple biological and environmental factors that interact and influence themselves mutually, resulting on a unique function standard. The dynamic between family variables and the child's ADHD is under the influence of genetic characteristics shared among parents and their infants and the familiar dysfunction has become evident on the research conducted with the families. This is a descriptive study that used the qualitative methodology in order to analyze the speech of families who have either children or teenagers with ADHD. The proposal is to identify parent's beliefs and attitudes regarding their children as a mean to understand better how the ADHD disorder is perceived by the families and how this interfere in their attitudes with the children and/or teenager. The sample includes 18 fathers/mothers of children with ADHD that were attended in the Clinics Hospital's Deficit Attention Ambulatory (AMBDA) from UFMG. The data was collected using focal groups techniques as well as semi-structured interview process, between June and August 2007. In order to analyze all the data collected during the research this paper will focus on the Speech Analysis techniques and the interpretation of the data was done under the Constructivist approach. As a result, this study came to the conclusion that many difficulties undertaken by the families related to ADHD in the day life generate great distortions and dysfunctional beliefs that have an impact in their physical and mental health, as well as in their social and emotional relations. Therefore, the families studied in this paper showed that they tend to worsen the symptoms of the disease. During the research it was evident that ADHD children were emotionally harassed, physically abused and also neglected in and outside of the families' boundaries. After observing the reality of the families with ADHD, we can say that an important factor that contribute to aggravate the ADHD familiar problematic is the disarrangement of the health and also the education system, which are not prepared to deal with this specific population/demand. As an intervention measure and a way of prevent violence against children with ADHD we recommend that the parents start to get orientation about the disorder as well as special care/treatment. On the other hand, it is also necessary to invest on instruction to prepare the healthy team to do the right diagnose and to offer the proper treatment to the population with ADHD. We would like to stress that the pediatrics are the ones that should be better trained. Another recommendation is related to the education system. We suggest an intervention in the schools in order to prepare and inform both parents and teachers how to deal with ADHD. Finally, we propose school mediation as a strategy to develop abilities to deal with conflicts through dialog and consensus, in a way that we can achieve a positive environment for the children's development, preventing violence and promoting cooperation and peace.
Subject: Transtorno da falta de atenção com hiperatividade
Educação
Ciência cognitiva
Violência
Relações familiares
Criança
Adolescente
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/ECJS-7N4HP3
Issue Date: 30-May-2008
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
v_nia_l_cia_de_morais_ribeiro.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.