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dc.contributor.advisor1Fabricio Benevenuto de Souzapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Raquel Oliveira Pratespt_BR
dc.contributor.referee1Raquel Oliveira Pratespt_BR
dc.contributor.referee2Pedro Olmo Stancioli Vaz de Melopt_BR
dc.contributor.referee3Marcos Andre Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee4Humberto Torres Marques Netopt_BR
dc.creatorJúlio César Soares dos Reispt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T00:49:43Z-
dc.date.available2019-08-11T00:49:43Z-
dc.date.issued2015-03-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ESBF-A8XP83-
dc.description.abstractA growing number of people are changing the way they consume news, replacing the traditional physical newspapers and magazines by their virtual online versions or/and weblogs. The interactivity and immediacy present in online news are changing the way news are being produced and exposed by media corporations. News websites have to create effective strategies to catch people's attention and attract their clicks. Considering this, in this work we investigate possible strategies used by online news corporations in the design of their news headlines. Specifically, aspects of production and consumption of online news. We analyze the content of 69,907 headlines produced by four major global media corporations (BBC News, Dailymail, The New York Times and Reuters) during a minimum of eight consecutive months of 2014. In order to discover strategies that could be used to attract clicks, we extracted features from the text of the news headlines related to the sentiment polarity of the headline. Moreover, we analyze qualitatively the impact of this polarity expressed in headlines in the reading habits of users. To do so, we developed the Magnet News, an online tool that allows users to select the polarity of the content they want to read. Our results show interesting observations that can be used in the design of online news systems that support users in this context.pt_BR
dc.description.resumoUm número crescente de pessoas está modificando a forma de consumir notícias, substituindo os jornais e revistas tradicionais impressos por suas versões online. A interatividade e o imediatismo presente em notícias online estão mudando a forma com que as mesmas estão sendo produzidas e publicadas pelas corporações de mídia. Sites de notícias têm que criar estratégias eficazes para chamar a atenção das pessoas e atrair seus cliques. Considerando isso, neste trabalho, investigamos as possíveis estratégias utilizadas por empresas de notícias online na concepção de suas manchetes. Sob uma perspectiva de análise de sentimentos, exploramos o conteúdo de notícias produzidas por 4 empresas de mídia mundial (BBC News, Dailymail, The New York Times e Reuters) e desenvolvemos o Magnet News, uma ferramenta online que permite que o usuário selecione a polaridade do conteúdo que deseja ler. Nossos resultados apresentam interessantes observações que podem ser utilizadas na concepção e adequação de sistemas de apoio ao usuário neste contexto.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNotícias onlinept_BR
dc.subjectPopularidadept_BR
dc.subjectsocialpt_BR
dc.subjectComputaçãopt_BR
dc.subjectAnálise de sentimentospt_BR
dc.subjectExperiência do usuáriopt_BR
dc.subject.otherAnálise de sentimentopt_BR
dc.subject.otherServiços de informação Educação de usuariospt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherJornalismo eletrônicopt_BR
dc.titleProdução e consumo de notícias online: caracterização e implicações para a construção de sistemaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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