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dc.contributor.advisor1Luiz Chaimowiczpt_BR
dc.contributor.referee1Geber Lisboa Ramalhopt_BR
dc.contributor.referee2Renato Antonio Celso Ferreirapt_BR
dc.creatorMirna Paula Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T12:13:19Z-
dc.date.available2019-08-12T12:13:19Z-
dc.date.issued2015-12-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ESBF-AARQWM-
dc.description.abstractDynamic Difficulty Adjustment (DDA) consists in an alternative to the static game balancing performed in game design. DDA is done during execution, tracking the player's performance and adjusting the game to present proper challenges to the player. This approach seems appropriate to increase the player entertainment, since it provides balanced challenges, avoiding boredom and/or frustration during gameplay. Therefore, this paper presents a mechanism to perform the dynamic difficulty adjustment during a match of a MOBA game. The idea is to dynamically change the game Artificial Intelligence (AI), adapting it to the player skills in order to make the player's experience less frustrating. We implemented three different AIs to match player behaviors: beginner, regular and expert in the game Defense of the Ancient (DotA), a modification (MOD) of the game Warcraft III. We performed a series of experiments with AI versus AI and, after comparing all results, the presented mechanism was able to keep up with the simulated player's abilities on 85% of all experiments. The remaining 15% failed to suit the simulated player's need because the adjustment did not occur on the right moment. Thereafter, user tests were performed aiming to qualitatively evaluate the mechanism. We can conclude that it behaved as expected, being able to offer a consistent opponent for beginner and intermediate players. For expert players the adaptive AI presented itself not very challenging due to the lack of a more complex strategical behavior. But in contrast to this incompatibility, all users have informed to feel challenged and motivated to fulfill the goal of the game, without feeling anxious or bored during the match.pt_BR
dc.description.resumoO Ajuste Dinâmico de Dificuldade (DDA) consiste em uma alternativa para o balanceamento estático de dificuldade realizado nos jogos digitais. Esta abordagem tem se mostrado apropriada para proporcionar desafios equilibrados, evitando tédio e/ou frustração durante o jogo. Assim, o objetivo deste trabalho é apresentar um mecanismo que realize o DDA durante uma partida de um jogo MOBA. A ideia principal do mecanismo é alterar dinamicamente a Inteligência Artificial (IA) do jogo, adaptando-a as habilidades do jogador. Para isso, foram implementadas três IAs diferentes para simular o comportamento estratégico de jogadores: iniciante, intermediário e experiente no jogo Defense of the Ancient (DotA). Foram realizados experimentos comparando dois jogadores controlados por diferentes IAs e em seguida, testes com usuários foram realizados com o objetivo de avaliar qualitativamente a abordagem. O mecanismo se mostrou capaz de oferecer um adversário consistente e desafiador em maioria dos casos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJogos Digitaispt_BR
dc.subjectBalanceamento de Dificuldadept_BR
dc.subjectJogos MOBApt_BR
dc.subjectInteligência Artificialpt_BR
dc.subjectAjuste Dinâmico de Dificuldadept_BR
dc.subject.otherInteligencia artificialpt_BR
dc.subject.otherJogos eletrônicospt_BR
dc.subject.otherJogos eletronicospt_BR
dc.subject.otherInteligência artificialpt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.titleInteligência artificial adaptativa para ajuste dinâmico de dificuldade em jogos digitaispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Aparece en las colecciones:Dissertações de Mestrado

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