Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/IOMS-5XFMWC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silvania Sousa Nascimentopt_BR
dc.contributor.referee1Magali de Castropt_BR
dc.contributor.referee2Oto Neri Borgespt_BR
dc.creatorDanilo Ribeiro Sa Fortespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T00:36:00Z-
dc.date.available2019-08-12T00:36:00Z-
dc.date.issued2003-03-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/IOMS-5XFMWC-
dc.description.abstractThis research investigates the creative work of five peculiar Physics teachers from E.E.Gov.Milton Campos high school in Belo Horizonte, set up from semi-structured, recorded and transcribed interview. The analysis was proceeded by using theoretical parameters of professional cycles defined by Huberman et al (1993) and design-like tasks defined by Schön (2000). The categories of analysis stemmed from the construction of an analytical frame of the concept of creativity set by Rhodes (1961) and included the point of view of the tetrahedron of principles derived from Vaz (1989) about pedagogical, sociological and psychological aspects of his teaching professionalism. We hope to identify the characteristics of creativity in teachers considered as creative by the high school community where they belong to and as a consequence to establish relations between the teaching praxis and the teaching knowing of these educators. As result, we intend to find markers for the creative individual and the manufacturing process of his/her work.pt_BR
dc.description.resumoCom base em entrevista semi-estruturada, gravada e transcrita, elaborou-se esta pesquisa que estuda a fala sobre criatividade de cinco professores singulares de Física do ensino médio da Escola Estadual Governador Milton Campos de Belo Horizonte. Para a análise, utilizaram-se parâmetros teóricos dos ciclos profissionais estabelecidos por Huberman et al (1993) e tarefas com características de design estabelecidas por Schön (2000). As categorias de análise partiram da construção de um quadro analítico do conceito de criatividade estabelecido por Rhodes (1961), acrescentando o ponto de vista do tetraedro de princípios derivado de Vaz (1989) de aspectos pedagógicos, filosóficos, psicológicos e sociológicos de seu profissionalismo docente. Identificamos as características da criatividade em professores considerados criativos pela comunidade escolar a qual pertencem e, em conseqüência, estabelecemos relações entre a prática docente e o saber docente desses professores. Como resultado encontrou-se indicadores sobre o sujeito criativo e o processo de produção de sua obra.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCriatividadept_BR
dc.subjectEnsino de físicapt_BR
dc.subjectFormação de professorpt_BR
dc.subject.otherCriatividadept_BR
dc.subject.otherProfessores Formação  pt_BR
dc.subject.otherProfissão  pt_BR
dc.subject.otherSaber docente  pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleA criatividade na fala do professor de físicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_danilo_ribeiro_s__fortes.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.