Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-95JKZ2
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | O lugar fora do lugar: topografias sonoras do cinema documentário |
Authors: | Frederico Augusto Vianna de Assis Pessoa |
First Advisor: | Jalver Machado Bethonico |
First Referee: | Claudia Cardoso Mesquita |
Second Referee: | Daniel Leal Werneck |
Abstract: | Esta dissertação aborda o som no cinema documentário a partir da análise de quatro filmes: Entuziazm ou Simfonija Donbassa (1931) de Dziga Vertov, Titicut Follies (1967), de Frederick Wiseman, Chulas Fronteras (1974) de Les Blank e The Invisible Frame (2009) de Cynthia Beatt. Inicialmente serão apresentadas as diversas funções dos quatro elementos da banda sonora no cinema, voz, música, ruídos e silêncio, a partir das taxonomias elaboradas por Johnny Wingstedt e Michel Chion. A seguir, será discutida a definição do campo do documentário, os seis modos de estruturação de argumentos/narrativas do cinema documental elaborados por Bill Nichols, bem como as formas de articulação entre som e imagem nesses modos. Posteriormente, abordaremos as discussões de Fernão Pessoa Ramos sobre o lugarético-político do documentário, de forma a refletir sobre as relações entre escolhas estéticas, principalmente quanto ao uso do som, e consequências políticas dessas escolhas. Por fim, empregar-se-á as referências teóricas à análise dos quatro filmes escolhidos com o fito decompreender a topografia sonoro-política desses filmes. |
Abstract: | This dissertation addresses the use of sound in non-fiction films through the analysis of four documentary films: Entuziazm or Simfonija Donbassa (1931) by Dziga Vertov, Titicut Follies (1967), by Frederick Wiseman, Chulas Fronteras (1974) by Les Blank and The Invisible Frame (2009) by Cynthia Beatt. First we talk about the four elements that constitute the sound track of a movie, which are voice, music, noises and silence and discuss those using Michel Chion and Johnny Wingstedt theories. After that we examine the definition and the field of non-fiction films, the six forms of documentary classified by Bill Nichols as well asthe articulation of sound and image within those forms. Afterwards we consider Fernão Pessoa Ramos arguments about ethics and politics of non-fiction films discussing the relations between aesthetic choices, mostly when sound is concerned and their political consequences.Finally, we apply the discussed concepts to the analysis of the four selected movies and try to delineate their sound and political topography. |
Subject: | Narrativa no cinema Música no cinema Análise, apreciação Cinema Estética Documentário (Cinema) Aspectos sociais Documentário (Cinema) Cinema Sonoplastia Documentário (Cinema) Aspectos políticos |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-95JKZ2 |
Issue Date: | 10-Oct-2011 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
frederico_ava_pessoa___o_lugar_fora_do_lugar___topografias_sonoras_do_cinema__documentario.pdf | 904.7 kB | Adobe PDF | View/Open | |
frederico_ava_pessoa___o_lugar_fora_do_lugar___topografias_sonoras_do_cinema__documentario.pdf | 904.7 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.