Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-B8HGC6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcus Vinicius de Freitaspt_BR
dc.contributor.referee1Jacyntho Jose Lins Brandaopt_BR
dc.contributor.referee2Kaio Carvalho Carmonapt_BR
dc.contributor.referee3Wilberth Claython Ferreira Salgueiropt_BR
dc.contributor.referee4Mário Alex Rosapt_BR
dc.creatorRafael Fava Belúziopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T19:11:28Z-
dc.date.available2019-08-14T19:11:28Z-
dc.date.issued2019-01-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-B8HGC6-
dc.description.abstractThis thesis analyzes and conveys four ways of syntheses developed in the literary works of Paulo Leminski. Chapter 0: nothing but a click. Chapter 1: a brief theoretical concept on Opening poem [Poema de abertura]. Chapter 2: an overview of the approaches concerning the Leminskian synthesis achieved by literary criticism; and a discussion, based on the interpretation of the opening poem contranarciussus [contranarciso], about how Leminski both revisits the Christian notion of the Triune God and elaborates syntheses that are independent in their differences and equal in their unity. Chapter 3: analyses of other works of the writer such as the novel Catatau, the biographies compiled in Life [Vida] and the essay Metaformosis [Metaformose]. This chapter also includes a reading of a letter-poem in which the author positions himself as a capitalist communist; a development of a biographical appreciation of a couplet; and an investigation on Noucentist, Oriental and Franciscan sources of a haiku. Thus, this thesis tries to analyze and express the Zero, the Brief, the Pair and the Reunion of the Diverse that constitutes the four syntheses in Paulo Leminskis work.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese analisa e expressa quatro formas de sínteses desenvolvidas na literatura de Paulo Leminski. Capítulo 0: nada além de um clic. Capítulo 1: traça um breve conceito teórico de Poema de abertura. Capítulo 2: propõe um balanço das abordagens das sínteses leminskianas pela crítica literária; e, a partir da interpretação do poema de abertura contranarciso, discute de que maneira Leminski tanto revisita a noção cristã de Deus Trino quanto elabora sínteses que são independentes nas suas diferenças e iguais na sua unidade. Capítulo 3: examina outras obras do escritor, a exemplo do romance Catatau, das biografias reunidas em Vida e do ensaio Metaformose; lê uma carta-poema em que o autor se posiciona enquanto comunista capitalista; constrói uma apreciação biográfica de um dístico; investiga fontes novecentistas, orientais e franciscanas de um haicai. Assim são analisados e expressos o zero, o breve, o par e a reunião do diverso, essas quatro sínteses em Paulo Leminski.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPaulo Leminskipt_BR
dc.subjectTrindadept_BR
dc.subjectpoesia lírica modernapt_BR
dc.subjectsujeito-líricopt_BR
dc.subject.otherLeminski, Paulo, 1944-1989 Metamorfose Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPoesia brasileira História e críticapt_BR
dc.subject.otherLeminski, Paulo, 1944-1989 Catatau Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPoesia lírica Séc XXpt_BR
dc.subject.otherLeminski, Paulo, 1944-1989 Vida Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleQuatro clics em Paulo Leminskipt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rafael_fava_bel_zio_tese.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.