Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MGSS-9VNLT4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Junia de Carvalho Fidelis Bragapt_BR
dc.contributor.referee1Vicente Aguimar Parreiraspt_BR
dc.contributor.referee2Marisa Mendonca Carneiropt_BR
dc.creatorMaria Teresa Abrahao de Araujopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T21:07:54Z-
dc.date.available2019-08-09T21:07:54Z-
dc.date.issued2015-02-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MGSS-9VNLT4-
dc.description.abstractThis study analyzes the contributions that the community of practice called Taba Eletrônica, established at the Faculty of Letters/Languages of the Federal University of Minas Gerais - UFMG for teachers and undergraduate students, providing them with opportunity to improve their digital literacy and to participate in didactic and pedagogic practices and in extension programs beyond the walls of the university, offering training for in-service teachers to make use of current and emerging digital technologies in their classrooms, promoting a continuous update of its members and beneficiaries knowledge and competence as to technological innovations. To that end, it analyzes the dimensions of this community and its practices taking into account a corpus consisting of interactions between members of this community in the virtual learning environment Moodle and in open social networks, identifying elements which relate it to the concept of learning that Lave & Wenger (1991) and Wenger (1998) state as being characteristic of a Community of Practice - CoP. Analyzed in light of the adopted theoretical assumptions, the data extracted from this corpus show the mutual engagement, joint venture and shared repertoire dimensions intertwined in various activities carried out by this community, marked by: technical expertise, willingness to share, discuss and build knowledge and digital (multi)literacy; socioaffective character relationships; convergence statements (consensus) and divergence (dissensus); commitment; distributed/situational leadership; different patterns and levels of negotiation; collaboration and teaching-learning (learning from one another, from the machine, from vicarious experiences, etc.); and its members' plurality of skills and abilities. It concludes, therefore, that Taba Eletrônica Taba is a community of practice, within the meaning attributed by Lave and Wenger (1991) and Wenger (1998), and lists and comments some of their most significant activities and achievements between 2007 and 2014.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo analisa a contribuição da comunidade denominada Taba Eletrônica, constituída na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, para a formação de docentes e graduandos em licenciaturas, ensejando-lhes oportunidade de letramento digital e participação em práticas didático-pedagógicas e de extensão além dos muros da universidade, com capacitação de professores em exercício para uso de tecnologias digitais atuais e emergentes em sala de aula, envolvendo atualização constante de conhecimento e competência de seus membros e beneficiários frente a inovações tecnológicas. Para tanto, analisam-se as dimensões dessa comunidade e as práticas nela concebidas e engendradasm por meio de corpus composto por interações estabelecidas entre membros da Taba na plataforma Moodle® e em redes sociais abertas, identificando-se, nelas, elementos que reportam ao conceito de aprendizagem que Lave & Wenger (1991) e Wenger (1998) afirmam ser característicos de uma Comunidade de Prática - CoP. Os dados desse corpus, analisados à luz dos pressupostos teóricos adotados, evidenciam as dimensões engajamento mútuo, empreendimento conjunto e repertório compartilhado imbricadas em atividades diversas marcadas por: expertise técnica, disposição para (com)partilhar, discutir e construir conhecimento e (multi)letramento digital; relações de caráter sócio-afetivo; demonstrações de convergência (consenso) e divergência (discenso); comprometimento; liderança distribuída/situacional; diferentes padrões e níveis de negociação; colaboração e ensino-aprendizagem (um aprendendo com o outro, com a máquina, com experiências vicárias, etc.); e pluralidade competências e habilidades de seus membros. Conclui-se, então, que a Taba Eletrônica é uma comunidade de prática, nos termos propostos por Lave & Wenger (1991) e por Wenger (1998), elencando-se, com comentários, algumas das suas atividades mais significativas e resultados alcançados no período de 2007 a 2014.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTaba Eletrônicapt_BR
dc.subjectComunidade de Práticapt_BR
dc.subjectTecnologia Educacionalpt_BR
dc.subject.otherComunidades virtuaispt_BR
dc.subject.otherAprendizagem (Estratégias)pt_BR
dc.subject.otherInternet (Redes de computação) Educaçãopt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino auxiliado por computadorpt_BR
dc.subject.otherLínguas Formação de professorespt_BR
dc.subject.otherLínguas Estudo e ensino Inovações tecnológicaspt_BR
dc.subject.otherLinguística de corpuspt_BR
dc.titleProjeto Taba Eletrônica (FALE/UFMG): a emergência de uma comunidade de prática de formação de professorespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_araujo.m.t.pdf3.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.