Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/RVMR-6WDMY9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Geraldo Robson Mateuspt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Roberto V de Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee2Marcone Jamilson Freitas Souzapt_BR
dc.creatorBraulio Alves Silva Larapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T21:19:34Z-
dc.date.available2019-08-14T21:19:34Z-
dc.date.issued2006-08-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/RVMR-6WDMY9-
dc.description.abstractThis dissertation presents the timetabling problem to educational institutions showed in a different angle in relation with other works in the literature, applicable in the brazilian context. The construction of academic timetables is a structural activity in an educational institution. There are rules and standards in the brazilian superior education system that establish quality parameters, that should be fulfilled by institutions. This work proposes a methodology for the construction of academic timetables, so that the aspects of operational costs and the fulfillment of legal requirements are considered. The most important used parameters are from the SINAES (National Superior Education Evaluation System), managed by MEC (Ministry of Education), throughout Institutional Evaluation done by INEP (National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira). Its important to highlight thework regimen, the academic degree, the publications and productions of academic staff. Based on these and other informations, it is desirable to make the teachers assignments in the institutional activities in an efficient mode, in order to get the quality level desired and rational academic resources application. Due to the line of costs management, this work is directed to the private superior educational institutions, once that various criteria are not applied to the public organization. Therefore, a process for the construction of timetables is proposed, which includesoptimization models for the assignment to subjects offered, for institutions organized in an single campus and for multicampi institutions.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação apresenta o problema da construção de quadros de horários em instituições de ensino, conhecido como timetabling, por um ângulo diferente dos trabalhos descritos na literatura, que é aplicável ao cenário brasileiro. A elaboração de quadros de horários acadêmicos é uma atividade estrutural de umainstituição de ensino. No sistema de ensino superior brasileiro existem regras e normas que definem parâmetros de qualidade, os quais devem ser atendidos pelas instituições. Esse trabalho propõe uma metodologia para construção de quadros de horários acadêmicos, tal que os aspectos de custo operacional e atendimento aos requisitos legais sejam considerados. Os principais parâmetros utilizados são oriundos do SINAES (Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior), gerido pelo MEC (Ministério da Educação), por meio da Avaliação Institucional realizada pelo INEP (Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira). Entre eles cabe destacar o regime de trabalho, a titulação, as publicações e produções do corpo docente. Então, com base nessas e outras informações, deseja-se realizar a alocação dos professores nas atividades institucionais de modo eficiente, a fim de se obter o nível de qualidade desejado e uma aplicação racional dos recursos docentes. Devido à abordagem da gestão de custos, o trabalho é direcionado às instituições de ensino superior privadas, pois vários critérios abordados não estão presentes no contexto público. Então, um processo para a construção de um quadro de horários é proposto, o qual inclui modelos de otimização para a alocação de professores às disciplinas ofertadas, tanto para instituições organizadas em um único campus como para instituições multicampi.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHorário acadêmicopt_BR
dc.subjectCalendario escolarpt_BR
dc.subjectEscolas organização e administraçãopt_BR
dc.subjectTimetablingpt_BR
dc.subject.otherCalendario escolarpt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherProgramação (Computadores)pt_BR
dc.subject.otherEscolas Organização e administraçãopt_BR
dc.titleQuadro de horários acadêmico: uma abordagem com foco na avaliação institucional e na gestão de custos de instituições de ensino superior privadas brasileiraspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
brauliosilvalara.pdf922.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.