Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/30090
Type: | Dissertação |
Title: | O artificialismo tardio de Jean Renoir: teatralidade e crítica |
Authors: | Cícero Pedro Leão de Almeida Oliveira |
First Advisor: | Cláudia Cardoso Mesquita |
First Referee: | César Geraldo Guimarães |
Second Referee: | Roberta Oliveira Veiga |
Third Referee: | Mateus Araújo Silva |
Abstract: | A pesquisa investiga os filmes A carruagem de ouro (1952) e Almoço sobre a relva (1959), dirigidos por Jean Renoir. Buscamos identificar como as escolhas estilísticas e dramatúrgicas do diretor configuram, nesses filmes, um artificialismo estilizado, com referências teatrais, característico de sua fase artística nos anos 1950. A partir da análise da mise-en-scène e da dramaturgia, investigamos como tal artificialismo resulta em uma perspectiva lúdica e incisiva sobre as relações na sociedade. Para melhor caracterizar a dimensão crítica do artificialismo tardio da obra de Renoir, apresentamos uma revisão sobre a teatralidade no trabalho anterior do diretor e acionamos debates sobre a relação entre teatro e cinema, nos planos conceitual e formal, particularmente importantes para o cinema da primeira metade do século XX, ao qual a obra de Renoir se vincula. Em seguida, abordamos como os dois filmes do corpus resgatam elementos de uma teatralidade expressiva para construir os seus mundos e as suas visões críticas. |
Abstract: | The research investigates the films The golden coach (1952) and Luncheon on the grass (1959), directed by Jean Renoir. We seek to identify how the stylistic and dramaturgical choices of the director configure in these films a stylized artificialism with theatrical references, characteristic of his artistic phase in the 1950s. From the analysis of mise-en-scène and dramaturgy, we investigate how such artificialism results in a playful and incisive perspective on relationships in society. In order to better characterize the critical dimension of the late artificialism of Renoir's work, we present a review of the theatricality in the director's earlier work and we studied debates on the relationship between theater and cinema, both conceptually and formally, particularly important for the first cinema of the century XX, to which Renoir's work is linked. Next, we discuss how the two films of the corpus rescue elements of expressive theatricality to build their worlds and their critical visions. |
Subject: | Comunicação - Teses Renoir, Jean, 1894-1979 Cinema francês - Teses Teatro - Teses |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/30090 |
Issue Date: | 28-Mar-2019 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O artificialismo tardio de Jean Renoir - Dissertação de Cícero Pedro Leão.pdf | Aberto | 19.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.