Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30116
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sandra Regina Goulart Almeidapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1871947440058031pt_BR
dc.contributor.referee1Gláucia Renate Gonçalvespt_BR
dc.contributor.referee2Izabel de Fátima de Oliveira Brandãopt_BR
dc.creatorFlávia Forcathopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9830601545308345pt_BR
dc.date.accessioned2019-09-25T13:50:41Z-
dc.date.available2019-09-25T13:50:41Z-
dc.date.issued2019-05-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30116-
dc.description.abstractThis thesis examines the fiction of Angela Carter,The Magic Toyshop ,Nights at the Circus and other selected works, to shed light on the relation between feminism and postmodernism in her writings. I compare a selection of fictional works by Carter in order to analyze the evolutionofherapproachtofeministtheory.IarguethataprogressiveenrichmentofCarter’s discussions of feminism and gender is verifiable, as well as her gradual transition into more postmodern theorization and aesthetics. For the analysis of identity in line with feminist and postmodern criticism, I rely mostly on Susan Stanford Friedman’s notion of identities as continually constructed, profoundly marked by temporal and spatial axes, and shaped by a number of constituents together with gender. In view of the growing number of critical readings of Carter that resort to Judith Butler’s theory of gender performativity, I seek to investigate not only the similarities between Carter and Butler but also their divergences. I contend that Carter’s and Butler’s conceptualizations of gender differ in the former’s stress on the sexed body as important for feminism, which is notable in Nights at the Circus .In this sense, Carter is better placed together with gender theorists who, unlike Butler, embrace levels of strategic gender essentialism as reaction to the advances of postmodern relativization. As to desire, I adopt a Lacanian perspective for The Magic Toyshop that reveals desire in the novel as culturally, rather than organically, experienced, and argue that Nights at the Circus challenges compulsory heterosexuality and reflects upon the possibility of more equal heterosexual relationships.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação examina a ficção de Angela Carter,The Magic Toyshop ,Nights at the Circus e outras obras selecionadas, para iluminar a relação entre feminismo e pós-modernismo em sua obra. Comparou-se ficções escritas por Carter a fim de analisar a evolução de sua abordagem à teoria feminista. Argumenta-se que há um progressivo enriquecimento das discussões de Carter acerca de feminismo e gênero, bem como uma gradual transição estética e teórica em direção ao pós-modernismo. A análise de questões de identidade baseou-se centralmente no trabalho de Susan Stanford Friedman, que retrata identidades como sendo continuamente construídas, profundamente marcadas por elementos temporais e espaciais, e moldadas por uma série de constituintes além de gênero. Em vista do crescente número de leituras críticas de Carter que recorrem à teoria de performatividade de gênero de Judith Butler, buscou-se investigar não apenas as correspondências entre Carter e Butler, mas também suas divergências. Defende-se que as concepções de gênero de Carter e Butler diferem quanto à ênfase da primeira no corpo sexuado como elemento importante para o feminismo, o que é notável em Nights at the Circus . Nesse sentido, Carter é mais adequadamente associada a teóricos de gênero que, ao contrário de Butler, fazem uma reflexão sobre o essencialismo estratégico de gênero como resposta aos avanços da relativização pós-modernista.Quantoaodesejo,utiliza-seumafundamentaçãoLacanianaque revela o desejo em The Magic Toyshop como cultural, e não organicamente, vivenciado, e argumenta-se que Nights at the Circus questiona a heterossexualidade compulsória e reflete acerca da possibilidade de relações heterossexuais mais igualitáriaspt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAngela Carterpt_BR
dc.subjectpostmodernismpt_BR
dc.subjectfeminismpt_BR
dc.subjectgenderpt_BR
dc.subjectidentitypt_BR
dc.subjectsubjectivitypt_BR
dc.subjectperformativitypt_BR
dc.subjectessentialismpt_BR
dc.subject.otherCarter, Angela, 1940- – Magic Toyshop – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCarter, Angela, 1940- – Nights at the Circus – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFeminismo e literaturapt_BR
dc.subject.otherFicção inglesa – História e críticapt_BR
dc.subject.otherMulheres e literaturapt_BR
dc.subject.otherRelações de gêneropt_BR
dc.subject.otherIdentidade sexual na literaturapt_BR
dc.titlePostmodern politics: feminism, identity, and gender in Angela Carter’s ​the Magic Toyshop ​ , ​Nights at the Circus ​ , and other selected workspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO DEFINITIVA (3).pdfAberto1.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.