Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/30322
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Lorenzo Vitral | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5118935461413737 | pt_BR |
dc.creator | Rafael Costa Pires | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-10-11T16:06:51Z | - |
dc.date.available | 2019-10-11T16:06:51Z | - |
dc.date.issued | 2018-01-29 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/30322 | - |
dc.description.abstract | This work aimed to analyze and investigate how one of the most important grammar points, namely the subject, is treated in traditional grammars, in the official documents guiding the teaching of the Portuguese language in schools and in the schoolbooks recommended by the National Program of Schoolbooks (Programa Nacional do Livro Didático – PNLD). Moreover, new phenomena of the Portuguese language were identified, revealing the need for teaching the language in a way that, while taking the past into account, also looks at the present and advances into the future, thus becoming more efficient and productive for all those involved in the educational process. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho se propôs a analisar e verificar como um dos mais importantes conceitos gramaticais, o de sujeito, é abordado em gramáticas tradicionais, nos documentos oficiais que orientam o ensino de língua portuguesa nas escolas e em livros didáticos recomendados pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Adicionalmente, foram explicitados novos fenômenos da língua portuguesa em relação ao sujeito, o que revela a necessidade de um ensino de idioma que, ao considerar o passado, se atenta também para o presente e avança para o futuro, tornando-se, assim, mais eficiente e produtivo para todos os atores do processo educacional. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.program | Curso de Especialização em Gramática da Língua Portuguesa: Reflexão e Ensino | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Sujeito | pt_BR |
dc.subject | Tradição | pt_BR |
dc.subject | Contemporaneidade | pt_BR |
dc.subject.other | Gramatica comparada e geral - Sintagma nominal | pt_BR |
dc.subject.other | Sujeito e preedicado | pt_BR |
dc.title | Noção de sujeito: tradição, ensino e contemporaneidade | pt_BR |
dc.type | Monografia (especialização) | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Língua Portuguesa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RAFAEL FINAL MONO.pdf | Aberto | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.