Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30427
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo Pires Rossept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3976870085676446pt_BR
dc.contributor.referee1Lucia Pompeu de Freitas Campospt_BR
dc.contributor.referee2Glaura Lucaspt_BR
dc.creatorFlávio Garcia da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6461212698569106pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-16T23:49:09Z-
dc.date.available2019-10-16T23:49:09Z-
dc.date.issued2019-07-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30427-
dc.description.abstractThis work aims to promote a discussion about cultural appropriations from a case study around the album Roots (1996) of the band Sepultura. Using a bibliographical survey, depositions and semi-structured interviews with people directly involved in the production of the disc, besides the analysis of related audio-visual materials, it is verified that the band Sepultura, when claiming an appropriation of indigenous elements and Afro-Brazilian within the genus metal in the analyzed album, establishes a kind of connection between music and the market and creates dichotomous relations that allow us to rethink crystallized categories as “global” and “local”, or the debate about “hybridisms” and “identity” in different cultural contexts.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho tem como objetivo promover uma discussão acerca das apropriações culturais a partir de um estudo de caso em torno do álbum Roots (1996) da banda Sepultura. Lançando mão de levantamento bibliográfico, depoimentos e entrevistas semiestruturadas com pessoas envolvidas diretamente na fabricação do disco, além da análise de materiais audiovisuais conexos, verifica-se que a banda Sepultura, ao reivindicar uma apropriação de elementos indígenas e afro-brasileiros dentro do gênero metal no álbum analisado, estabelece um tipo de conexão entre música e mercado e cria relações dicotômicas que permitem repensar categorias cristalizadas como “global e “local”, ou o debate sobre “hibridismos” e “identidades” em diferentes contextos culturais.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectApropriações culturaispt_BR
dc.subjectHeavy metalpt_BR
dc.subjectXavantept_BR
dc.subjectSepulturapt_BR
dc.subject.otherMúsicapt_BR
dc.subject.otherHeavy metal (Música)pt_BR
dc.subject.otherMúsica e sociedadept_BR
dc.subject.otherGrupos de rockpt_BR
dc.subject.otherSepultura (conjunto musical)pt_BR
dc.title"Itsári", roots, raízes: um estudo de caso sobre o disco Roots da banda Sepulturapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
garcia_2019.pdfAberto20.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.