Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30449
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1José Nagib Cotrim Árabept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3352793683190038pt_BR
dc.contributor.referee1José Marcos Silva Nogueirapt_BR
dc.creatorRonaldo Cesar Serafni Abrãopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5923953210914513pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-17T13:34:03Z-
dc.date.available2019-10-17T13:34:03Z-
dc.date.issued2019-03-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30449-
dc.description.abstractThe present work has the objective of studying the relationship between the government information technology (IT) areas and their respective business areas. It also deals with the inspections and recommendations made by control bodies such as the General Comptroller of the Union (CGU) and the Federal Audit Court (TCU) and the corresponding actions of the federal government through the Information Technology Resources Administration System (SISP) which organizes in a system all of the IT government body. It covers methodologies, capacities, regulations, hiring, limitations, best practices and governance. It specifically addresses IT staffing issues by taking the position of Information Technology Analyst (ATI) and the bonus that has been created for employees that are able to perform IT functions. The methodology used in the study was the research on contents available as normative, judgments and recommendations of the control bodies, applicable legislation, reference guides developed by SISP, as well as guides and methodologies of good practices of global reference. The paper has a section where it presents a discussion and conclusion that points out alternatives to some issues and challenges that are not yet completely solved in the currently applied model.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem por objetivo estudar as relações entre as áreas de tecnologia da informação (TI) dos órgãos da administração pública federal e suas respectivas áreas negociais. Trata também das fiscalizações e recomendações realizadas por órgãos de controle como a Controladoria Geral da União (CGU) e o Tribunal de Contas da União (TCU) e as correspondentes ações do governo federal através do Sistema de Administração dos Recursos de Tecnologia da Informação (SISP), que organiza na forma de sistema todas as áreas de TI do governo. Aborda metodologias, capacitações, normativos, contratações, limitações, melhores práticas e governança. Trata, especificamente, das questões de pessoal de TI contemplando o cargo de Analista em Tecnologia da Informação (ATI) e da gratificação que foi criada para servidores que estiverem aptos a exercer funções de TI. A metodologia empregada no estudo foi a pesquisa em conteúdos disponíveis como normativos, acórdãos e recomendações dos órgãos de controle, legislação aplicável, guias de referências desenvolvidos pelo SISP, além de guias e metodologias de boas práticas de referência global. O trabalho conclui apontando alternativas para algumas questões e desafios tratados que ainda não estão completamente solucionadas no modelo aplicado atualmente.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICEX - INSTITUTO DE CIÊNCIAS EXATASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Informáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdministração Pública Federalpt_BR
dc.subjectTecnologia da Informaçãopt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherRelacionamento entre áreas de TIpt_BR
dc.titleO relacionamento entre as áreas de TI e Negócio na Administração Públicapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Informática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RonaldoCesarSerafiniAbrao.pdfAberto855.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.