Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30459
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fabrício José Fernandinopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4417807727351064pt_BR
dc.contributor.referee1Maria Angelica Melendipt_BR
dc.contributor.referee2Mário César de Azevedopt_BR
dc.creatorDyana dos Santospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8272707857210118pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-17T14:06:23Z-
dc.date.available2019-10-17T14:06:23Z-
dc.date.issued2019-04-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30459-
dc.description.abstractThe subjects of this dissertation were chosen as a theoretical unfolding of previous artistic researches and of my own production in painting and sculpture, developed between 2009 and 2017, during my undergraduate studies at Escola de Belas Artes, UFMG. Sectioned in two main parts, the present paper proposes, respectively, a feminist analysis on artist’s clothes and wearable computing in art. Both themes were conceptualized, contextualized historically and exemplified through a collection of works that contemplate from their origins in Western historical records until manifestations dating from 2018. Recognizing quantitative and formal performance differences between men and women artists in the aforementioned areas of knowledge, decisive sociocultural structures to both the artistic practices and the reception of the works presented were investigated and analyzed.pt_BR
dc.description.resumoA escolha dos objetos de estudo dessa dissertação se deu como um desdobramento reflexivo de pesquisas artísticas prévias e da minha própria produção em pintura e escultura, a partir da Graduação na Escola de Belas Artes da UFMG, entre 2009 e 2017. Seccionado em duas partes principais, o presente texto propõe, respectivamente, uma reflexão feminista acerca da roupa de artista e da computação vestível em arte. Ambos os temas foram conceituados, contextualizados historicamente e exemplificados por meio de um apanhado de obras que contemplam, desde suas origens nos registros históricos ocidentais, até manifestações datando de 2018. Ao se constatar diferenças quantitativas e formais de atuação entre homens e mulheres artistas nestas duas áreas de conhecimento, procedeu-se à investigação e análise de estruturas socioculturais determinantes tanto nas práticas artísticas quanto na recepção das obras apresentadas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRoupa de artistapt_BR
dc.subjectComputação vestívelpt_BR
dc.subjectEstudos feministaspt_BR
dc.subjectPráticas artísticaspt_BR
dc.titleCrisálidas: interlocuções entre Roupa de Artista, Feminismo e Computação Vestívelpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Dyana dos Santos Crisálidas 2019.pdf45.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.