Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30602
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maicon Rodrigues Albuquerquept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6882672148403531pt_BR
dc.contributor.referee1http://lattes.cnpq.br/6882672148403531pt_BR
dc.contributor.referee2Larissa Rafaela Galattipt_BR
dc.contributor.referee3Guilherme Menezes Lagept_BR
dc.creatorDarlan Perondipt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8050094213471369pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-22T10:19:25Z-
dc.date.available2019-10-22T10:19:25Z-
dc.date.issued2018-03-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30602-
dc.description.abstractSeveral factors can influence the development of the sport; among them, the training process deserves to be highlighted because it is directly linked to the improvement of the performance of athletes in competitions. In this context, coaches are primarily responsible for planning and executing the training. Expert coaches can be defined as coaches who have extensive training knowledge and apply this knowledge to improve athletes' performance. In addition, expert coaches have other characteristics such as ten years of continuous experience; accumulated positive results in competitions, experience as a national team coach, and experience in training high-level athletes. The study aimed to verify the development of expert coaches of Judo and Taekwondo. Twenty-one Brazilian Judo and Taekwondo coaches were divided into of five categories: Men’s Expert Judo Coaches (n = 7), Women´s Expert Judo Coaches (n = 3), Men´s Expert Taekwondo Coaches (n = 9), Women Expert Coach of Taekwondo (n = 1) and Men´s Expert Coach of Taekwondo in 1990s (n = 1). After a review of the literature on the development of expert coaches, a semi-structured interview was elaborated addressing the main factors related to the development of coaches. Data analysis was performed through content analysis using the deductive method. A matrix of deductive analysis with pre-defined categories was elaborated. Besides, new categories emerged by the inductive method of the content analysis. The results presented several categories related to the development of expert coaches, among them, are personal characteristics, formal learning, informal learning and influences of family and friends. In addition, differences can be observed between the development of men's coaches expert and women's coaches expert in Judo and Taekwondo, as well as differences between the development of Taekwondo expert coach of the 1990s and the development of current Taekwondo expert coaches.pt_BR
dc.description.resumoVários são os fatores que podem influenciar o desenvolvimento do esporte, entre eles o processo de treinamento merece destaque por estar ligado diretamente à melhora do desempenho de atletas em competições. O treinador, por sua vez, é o principal responsável pelo planejamento e execução dos treinamentos. Os treinadores experts podem ser definidos como os treinadores que possuem o domínio do conhecimento sobre treinamento e aplicam este conhecimento para melhorar o desempenho dos atletas além de apresentarem características como 10 anos contínuos de experiência com treinamento, acumular resultados positivos em competições, possuírem convocações para seleção nacional e formarem atletas de alto rendimento. O estudo teve como objetivo verificar o desenvolvimento de treinadores experts de Judô e Taekwondo. Foram selecionados 21 treinadores brasileiros experts das modalidades do Judô e do Taekwondo que constituíram 5 grupos: Treinadores experts de Judô (n=7), Treinadoras experts de Judô (n=3), Treinadores experts de Taekwondo (n=9), Treinadora expert de Taekwondo (n=1) e Treinador expert de Taekwondo dos anos 90 (n=1). Após uma revisão da literatura sobre o desenvolvimento de treinadores experts foi elaborada uma entrevista semiestruturada abordando os principais fatores ligados ao desenvolvimento de treinadores. A análise dos dados foi realizada através da análise de conteúdo usando o método dedutivo. Foi elaborada uma matriz de análise dedutiva com categorias pré-definidas. Além dos resultados obtidos através da matriz dedutiva, novas categorias emergiram (método indutivo). Os resultados apresentaram várias categorias relacionadas ao desenvolvimento de treinadores experts, entre elas estão características pessoais, formas de aprendizagem formal, formas de aprendizagem informal e influência da família e de amigos. Além disso, pode-se observar diferenças entre o desenvolvimento de treinadores experts e de treinadoras experts de Judô e Taekwondo, assim como pode-se identificar diferenças entre desenvolvimento de treinador expert de Taekwondo dos anos 90 e o desenvolvimento de treinadores experts de Taekwondo na atualidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciências do Esportept_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento de carreirapt_BR
dc.subjectTreinadores expertspt_BR
dc.subjectJudô e taekwondopt_BR
dc.titleDesenvolvimento de treinadores brasileiros experts de judô e taekwondopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTACAO_DARLAN_PERONDI.pdfAberto3.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.