Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30684
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ernani de Castro Malettapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0026506533871929pt_BR
dc.contributor.referee1Maria Beatriz Braga Mendonçapt_BR
dc.contributor.referee2Luiz Otavio Carvalho Gonçalves de Souzapt_BR
dc.contributor.referee3Mauro Rodriguespt_BR
dc.contributor.referee4Elena Vássinapt_BR
dc.contributor.referee5Jalver Machado Bethonico e Francesca Della Monicapt_BR
dc.creatorVinícius Assunção Albrickerpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1771987229469239pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-24T16:36:24Z-
dc.date.available2019-10-24T16:36:24Z-
dc.date.issued2019-09-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30684-
dc.description.abstractThe creative work with the rhythm in scenic acting was the trigger of the writing process of this thesis. We claim that the development of rhythmic variations in scenic acting is of major importance, provided that such variations are alive. In this sense, we focus on the actor’s creative composition, exploring fundamental properties of the concept of life that may contribute to his/her artistic formation and professional development. Considering the small number of publications written in Brazilian Portuguese about the actor’s creative work, the review and proposition of principles and procedures herein promoted are considered to be relevant contributions to the investigation of such theme. Therefore, we aimed at outlining the definitions of living scenic acting and living rhythmic variations concomitantly proposing principles and procedures to the actor’s work. To achieve this, we had to study important theatre authors, such as the British director Declan Donnellan and his concept of target; the Russian master Konstantin Stanislavsky and some of his disciples, considering his inestimable discoveries about organicity in acting; also, we reviewed some novel proposals by artists like Jerzy Grotovisky and Peter Brook regarding the search for an acting that is alive. Moreover, we explored references borrowed from music and fields of knowledge, such as biology and physics, in order to address a dialogue between art and science and, consequently, provide support to the conceptualization of what we call living rhythmic variations and living scenic acting. By connecting the information gathered and interpreted with our own pedagogical and artistic experiences, we outline a set of ideas, strategies and pedagogical practices, directed to the actor and his/her rhythms, highlighting attitudes that may stimulate the creation of a living scene. As a result, we reveal our particular perspective on how the interlacing among rhythm, life and acting occurs, and also offer conceptual and methodological proposals that can effectively contribute to the composition of living rhythmic variations in the art of scenic acting.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho criativo com o ritmo na atuação cênica é o objeto de pesquisa que provocou a escrita desta tese. O autor defende a importância do desenvolvimento de variações rítmicas na atuação cênica e sustenta que estas precisam ser vivas. Nesse sentido, seu pensamento privilegia a composição criativa do ator, explorando propriedades fundamentais do conceito de vida que podem contribuir com sua formação e desenvolvimento artísticos. Considerando-se o pequeno volume de publicações em português sobre esse objeto de pesquisa, esta tese contribui, especialmente, para a revisão e a proposição de princípios e procedimentos relativos ao tema. Portanto, o objetivo do autor foi delinear as definições de atuação cênica viva e de variações rítmicas vivas, além de, concomitantemente, propor princípios e procedimentos para o trabalho de ator nessa perspectiva. Para isso, estudou referências importantes do teatro, com ênfase no diretor britânico Declan Donnellan – com seu conceito denominado alvo –, no mestre russo Konstantin Stanislávski e alguns de seus discípulos – com inestimáveis descobertas sobre a organicidade do ator –, além de considerar outros artistas, como Jerzy Grotowski e Peter Brook, com suas relevantes contribuições na busca de uma atuação viva. Além disso, pesquisou referências da música e de outros campos do conhecimento, como a biologia e a física, propondo um diálogo entre arte e ciência para fundamentar a construção conceitual do que chama de variações rítmicas vivas e de atuação cênica viva. Ao conectar os trabalhos referenciados com suas próprias experiências como artista e professor de atuação, o pesquisador delineou um conjunto de ideias, estratégias e práticas pedagógicas para o ator e seus ritmos, enfatizando atitudes que podem aproximá-lo ou afastá-lo da atuação viva. Como resultado, o autor revela sua perspectiva de como se dá o entrelaçamento entre ritmo, vida e atuação, e apresenta propostas conceituais e metodológicas consideradas proveitosas para a arte de atuar cenicamente com variações rítmicas vivas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtuação cênica vivapt_BR
dc.subjectRitmopt_BR
dc.subjectVariações rítmicas vivaspt_BR
dc.subjectDeclan Donnellanpt_BR
dc.subjectKonstantin Stanislávskipt_BR
dc.subjectVidapt_BR
dc.subjectTeatropt_BR
dc.subjectAtorpt_BR
dc.subjectReaçãopt_BR
dc.subjectAlvopt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.subject.otherAtores - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherTeatro - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherArte e ciênciapt_BR
dc.subject.otherTeatropt_BR
dc.subject.otherTeses EBApt_BR
dc.titleVariações rítmicas vivas na atuação cênicapt_BR
dc.title.alternativeThe living rhythmic variations in scenic actingpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcid0000-0002-5876-2978pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Vinícius Albricker [versão digital final 26-09-2019].pdfTese de Doutorado de Vinícius Albricker6.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.